למה דוקא בציריך?
למה דוקא בציריך?צילום: פייר טרגמן, פלאש 90

מיד לאחר פרסום דו"ח העדויות האחרון של 'שוברים שתיקה' טענו אנשי הארגון כי כל מטרתם היא לעורר שיח מוסרי פנימי בישראל, ואין בדו"ח ובאמור בו מגמה להבאשת ריחה של ישראל בעולם.

השאלה היא מדוע אם כן יקיימו אנשי הארגון תערוכה על בסיס הדו"ח דווקא בשווייץ.

התערוכה המדוברת צפויה להתקיים בין התאריכים 4-14 לחודש יוני הקרוב. שניים מעובדי הארגון, שי דוידוביץ (רכז יהדות חו"ל) ויולי נובק (מנכ"לית), צפויים להופיע בשווייץ על מנת להציג  תערוכה המבוססת על חוברת העדויות של הארגון ממבצע "צוק איתן". במכון NGO Monitor מציינים כי האירוע נתמך על ידי משרד החוץ השוויצרי, עיריית ציריך ומספר ארגונים כנסייתיים, חלקם אף פעילים בקמפיין הדה-לגיטימציה נגד ישראל.

ב-NGO Monitor רואים במסע ההופעות שתוזמן בצמוד לפרסום חוברת העדויות עדות לכך ש"על אף הטענה כי מטרת הארגון לפנות לחברה הישראלית, פעילות הארגון מתמקדת בקהלים בינלאומיים, ובתוך כך הופעות באירופה, אוסטרליה, ארצות הברית ודרום אפריקה". במכון מעירים כי מאז ספטמבר 2012 קיים הארגון 50 אירועים, תערוכות והרצאות ברחבי העולם.

במכון מעריכים כי כפי שהיה במקרה דו"ח גולדסטון, ועדת החקירה שהקים האו"ם לבחינת מבצע "צוק איתן", כמו גם ארגונים וגופים המבקשים להעמיד בכירים ישראלים לדין בבית הדין הפלילי הבינלאומי, יעשו שימוש בפרסומי הארגון.

"במקום לקדם שיח רציני, מועיל ורחב בציבור הישראלי על הדילמות המוסריות של צה"ל בעת לחימה והמורכבות שלהן, 'שוברים שתיקה' בוחרים לזנוח את הציבור ולנצל לרעה דילמות אלה", קובע איתי ראובני, חוקר במכון המחקר NGO Monitor. "כל לוחם שהיה תחת אש בקרב מבין את המורכבות המוסרית בלחימה, ולכן לא ברור מה נציגי הארגון מנסים להשיג מעבר לים, מלבד לרצות את התורמים ולהזין את קמפיין הדה-לגיטימציה נגד ישראל".

במכון מעירים כי באחרונה חשפו אנשי המכון כי לאחר מבצע "עופרת יצוקה", מספר תורמים זרים לארגון התנו את העברת הכסף בהשגת מינימום "עדויות" שליליות, מעשה הסותר את הצהרותיו, הופך אותו לארגון המייצג אינטרסים זרים ופוגע קשות באמינותו ויכולתו לנתח את המציאות המורכבת בעת לחימה.

עוד מציינים במכון כי מממני 'שוברים שתיקה' בשנים 2012-2014 כוללים את האיחוד האירופי, ספרד (דרך AECID), הולנד (דרך ICCO), בלגיה (דרך Broederlijk Delen), בריטניה (דרך כריסטיאן אייד), דנמרק (דרך Dan Church Aid), גרמניה (דרך מדיקו אינטרנשיונל), אירלנד (דרך טרוקרה), נורווגיה, המכון לחברה פתוחה והקרן החדשה לישראל.