רכישת רכב חדש
רכישת רכב חדשפלאש 90

אשליית רכב החברה היא אחת האשליות האהובות ביותר על הישראלים. רכב שלא אנחנו קנינו, שלא אנחנו משלמים עליו, שלא אנחנו משלמים על הדלק שלו, שאנחנו יכולים למעשה לעשות בו ככל העולה על רוחנו ומישהו אחר ישלם את החשבון.

עם זאת, כמו כל אשליה אחרת, מדובר בסיטואציה שלא לחלוטין נאמנה למציאות. אין ספק שלרכב חברה יש את היתרונות הבולטים שלו. המובן ביותר מהם הוא נושא הדלק – כשאנחנו מחזיקים ברכב חברה אנחנו לא מוציאים כסף על דלק ואנחנו מחזיקים בהתקן דלקן או פזומט.

עבור מי שהעבודה שלו מחייבת נסיעות ארוכות ברחבי הארץ, אין ספק כי רכב חברה הוא רווחי וכדאי לנו לקחת אותו. עם זאת, מדובר פה במיעוט ובחלק ניכר מן המקרים כל הסיפור פשוט יוצא לא רווחי.

מהם החסרונות של שימוש ברכב חברה?

בתור התחלה, כשאנחנו לוקחים רכב חברה הרכב הוא למעשה לא שלנו. אין לנו חירות מלאה איתו, אנחנו לא יכולים לעשות איתו מה שנרצה ויש מי שאנחנו נותנים לו דין וחשבון על מעשי הרכב. בנוסף, קבלת רכב החברה לא מגיעה יש מאין ולעתים קרובות החברה תגלם את הוצאות הרכב במשכורת החודשית שלנו (ברוטו).

במצבים שכאלה בהחלט יתכן שהחזקת רכב החברה תצא לנו לא רווחית כלל וכלל, כשהיא תקצץ במשכורת החודשית שלנו הרבה מעבר להוצאות רכב רגילות שאותן היינו מתכננים ביתר זהירות. אין ספק שלרכב חברה פיתויים משלו, אבל במרבית המקרים כדאי לנו, ככל הנראה, לחפש אופציה אחרת של רכב שאליו נוכל להתייחס כבבעלותנו המלאה, ושההשקעה הכלכלית בו עדיין תהיה שפויה לעומת רכישה של רכב חדש.

אם החלטנו שאנחנו לא רוצים לקחת רכב חברה, אילו אפשרויות של רכב במחיר הוגן יש לנו?

בהתחשב בכך שמרבית האנשים שבוחרים לקחת רכב חברה עושים זאת משיקולים כלכליים, אנחנו צריכים למצוא אופציה אחרת שתהיה רווחית מבחינה כלכלית ותיתן לנו חירות גדולה יותר עם הרכב שלנו. אחת האופציות הקורצות ביותר בהקשר זה היא האופציה של ליסינג פרטי.

במסגרת זו, אנחנו רוכשים רכב בפריסה לתשלומים ארוכי טווח, מתוך הבנה שההון המזומן הנחוץ לרכישת רכב ככל הנראה לא זמין לנו. אנחנו נותנים על הרכב מקדמה ראשונית, ואת שארית התשלום פורסים לתקופה של בד"כ 30 חודשים. הרכב רשום רשמית בבעלות חברת הליסינג, אך בסיום התשלומים ניתן להעביר אותו רשמית לבעלותנו, וניתן גם לשדרג אותו בדגם חדש יותר עם מסגרת הלוואה חדשה.

אז מה כדאי לנו להחליט?

אי אפשר להחליט חד משמעית מהי השיטה העדיפה להשגת רכב במחיר מופחת. מה שברור הוא שגם במידה ויש לנו אפשרות לקבל רכב חברה, כדאי לנו לשקול את העניין היטב ולא להסכים לפני שאנחנו בוחנים את כל האופציות. במקרים רבים, דווקא האופציה של ליסינג פרטי תהיה רווחית הרבה יותר.