אנשים חוזרים משם הרבה יותר רגישים. מצעד החיים באושוויץ
אנשים חוזרים משם הרבה יותר רגישים. מצעד החיים באושוויץיוסי זליגר

יממה לפני שהחל משפטו של אוסקר גרונינג, בן 93 מגרמניה המכונה "רואה החשבון של אושוויץ', הודיע השבוע בית המשפט בגרמניה כי הנאשם חלה ולעת עתה לא יכול להופיע בדיונים ועל כן הוחלט לדחות את הדיונים לעוד מספר חודשים.

גרונינג מואשם בסיוע לרצח של 300 אלף בני אדם, רובם יהודים הי"ד, במחנה ההשמדה במהלך מלחמת העולם השניה. הוא הודה בעבר שחזה במעשי זוועות שבוצעו במחנה, אך לא בהשתתפות במעשים.

האישומים שהוגשו נגד אוסקר גרונינג הם חלק מצעד שננקט להעמיד לדין שומרים נאצים לשעבר. בניגוד לנאשמים רבים אחרים ששירתו את משטרו של היטלר במהלך מלחמת העולם השניה, גרונינג דיבר בגלוי על התקופה שבה היה שומר במחנה ההשמדה. הוא סיפר כאמור כי היה עד לזוועות מחרידות, אולם טען כי לא ביצע פשעים בעצמו.

אלא שהתביעה בהאנובר מסרה בהצהרה שגרונינג היה בורג במכונת החיסול במהלך התקופה ששירת באושוויץ בשנת תש"ד. לטענת התביעה, השומר הנאצי סייע לאסוף ולערוך רישום של כסף שנגנב מאסירים שנרצחו על ידי הנאצים. "הוא סייע למשטר הנאצי להרוויח כלכלית ותמך ברציחות השיטתיות", נמסר.

כאמור, השבוע היה אמור להתקיים הדיון השני, אך מתברר כי הוא לא יתקיים עקב מחלתו של הנאשם.

ארגונים יהודיים בגרמניה הגיבו לפרסום: "אנו בטוחים שרשויות המשפט בגרמניה יעשו  הכל כדי שלא יתחמק ממשפט וימצו עמו את הדין. זהו דוגמא קלאסית מדוע יש למהר ולהחיש את הדיונים במקרים אלו ואסור לאבד רגע. המציאות הראתה שמספר לא קטן של פושעים נאצים התחמקו מדין בצורה כזאת או אחרת".