ההיכל החדש בטפחות
ההיכל החדש בטפחותצילום: מגבית בריטניה UJIA ומיקי נועם-אלון

ישיבת ההסדר בטפחות שבגליל העליון חגגה השבוע את כניסתה להיכל הישיבה החדש בהשתתפות מאות מתושבי הגליל, רבני, תלמידי ובוגרי הישיבה ותושבי הישוב טפחות הנרגשים.

ההיכל, שנתרם ע"י מספר גופים וביניהם קרן רש"י וקהילת יהודי בריטניה נקרא "היכל יהונתן" ע"ש רבה הראשי של בריטניה לשעבר, הרב יהונתן זקס, שכיבד בנוכחותו את האירוע ואמר באירוע: "לאורך ההיסטוריה היהודית, בכל מקום שהייתה הופעה של תורה הופיע חוסנו של עם ישראל. היום הזה בבית מדרש זה אנו מבטאים את העובדה שחזרנו לשמנו הפרטי, הלאומי ולעצמיותנו המיוחדת".

בראיון לערוץ 7 מספר הרב איל גריינר, ראש הישיבה, על האירוע המרגש ומציין את הקשר המיוחד בין 'מגבית בריטניה' המאמצת למעשה את אזור הגליל העליון והיא שגייסה את התורמים להקמת המבנה. הרב גריינר מציין כי הבנייה התקיימה בדיוק בשנה בה פרש הרב זקס מתפקידו ותחושתם הייתה שנכון וראוי להקדיש את המבנה על שמו.

"הרב זקס היה כאן לפני שנה, כשהנחנו אבן פינה, וכעת הוא חזר כדי לברך על המוגמר ולתת שיעור שחנך את הכניסה שלנו להיכל הישיבה", מספר הרב גריינר ומעיר כי כיום, לאחר פרישתו מכהונתו כרבה של בריטניה הרב זקס הוא אחד המנהיגים הדתיים הבולטים בעולם המהווה גורם מרכזי ומשפיע על השיח הרב-תרבותי-דתי בעולם ו"מסתובב בעולם כנציג עם שיראל להרעיף על העולם כולו מאורה של תורה, לאהיב את התורה ולקדש שם שמים".

על הישיבה עצמה מספר הרב גריינר כי זו מצויה בליבו של הגליל ולמעשה בסמיכות לקבר רבי ישמעאל כהן גדול, ובסמיכות לע'ילבון ששם הייתה משמרת כהונה כמו גם סכנין ודיר חנא, אתרים שהיו אתריהם של תנאים ואמוראים.

בישיבה כמאה תלמידים שחלקם כעת בשירות צבאי, "אנחנו מתנהלים באווירה גלילית מיוחדת, בענווה ובעוז, מנסים לחדש את ימי התורה באזור הזה וגם כשליחי ציבור באזור, לצאת לעם שבשדות ולהפעיל פרויקטים שונים גם אצל אנשים שומרי מצוות וגם אצל כאלה שאינם, מקיימים את האמירה שבמקום שאין איש היה איש, וכל מה שנדרש מכוח היותנו פה אנחנו עסוקים בו", אומר הרב גריינר ומציין את הקמתה של נקודת ההזנקה של מד"א שהוקמה במתחם הישיבה.

הרב גריינר מציין כי לצד הדיווחים על עימותים ומתיחויות בין האוכלוסיות היהודיות והערביות בגליל, קיימת הערכה וכבוד הדדי, על אף שיש מי שמעוניין להדגיש את המתיחויות ואת השונה. הוא מספר בין השאר על היחס של הערכה וכבוד שהוא עצמו מקבל כשהוא מבקר במר'אר, הן מקרב המנהיגים והן מקרב האנשים הפשוטים. "אנחנו עושים אחד למען השני מתוך הבנה שזו מציאות חיינו וצריך לתת לכל אחד את מקומו במרחב".

בדבריו מציין הרב גריינר כי תלמידי הישיבה מגיעים כמעט מכל רחבי הארץ, מיד בנימין ובאר שבע ועד קריית שמונה, ולאו דווקא מאזור הצפון. לניתוק של ישיבה הממוקמת בישוב אליו אין קו אוטובוס סדיר יש את הקושי הטבעי המתלווה להגעה כאשר מצומת גולני ועד לישיבה יש צורך להיטלטל בדרכים שונות, אך יש גם יתרון – מהרגע בו נכנסים התלמידים אל מתחם הישיבה ניתן להתרכז בלימוד ללא פיתויי כרך הגדול, וכל נסיעה לאירוע משפחתי מצריכה שיקול דעת נוסף ומעמיק מעט יותר מאשר במקומות אחרים.