ספינות חיל הים
ספינות חיל היםצילום: דובר צה"ל

קציני חטיבת גולני הצטרפו השבוע להפלגה על ספינות הביטחון השוטף (בט"ש) בגזרה הצפונית, וקיבלו סקירה מבצעית על האתגרים הימיים בגבול לבנון.

במהלך הסקירה התמקד מפקד פלגת הדבורות 914 בסיוע של זרוע הים לקרב היבשתי ולהיפך. "כדי להגן על הגזרה בצורה הרמטית לא יכול להיות נתק בינינו לבין גדודי החי"ר שמתחלפים בגזרה", הסביר מפקד סיירת הדבורות בבסיס חיפה, סרן אייל שמואלי. "חשוב להבין שאנחנו שומרים על הגזרה ביחד והיא לא נגמרת בחוף, אלא ממשיכה עמוק אל תוך הים".

בשונה מחטיבות החי"ר, הלוחמים הימיים מוצבים באותה הגזרה לכל אורך שירותם, מה שמקנה להם ידע רב לגבי הגבול עליו הם מגנים. בהפלגה הציגו הכוחות הימיים את יכולות התקיפה והתצפית שלהם.

"הופתעתי לגלות כמה הספינות רלוונטיות לצרכים שלנו", סיפר מפקד פלוגה בגדוד 13 של גולני, סרן עידו סולימן. "בהפלגה הבנתי שהספינות יכולות לתת לי סיוע וחיפוי באש. הם יעילים לכל אורך החוף, וגם אם כוחות שלנו יצטרכו לנוע לשטח האויב רגלית, הם יכולים להמשיך לחפות עלינו באש בזמן שאנחנו מתקדמים פנימה".

באופן יומיומי מתאמנת פלגת הדבורות עם לוחמי גדוד 13 על תרחישים שונים שעלולים להתרחש בגזרה.

לדוגמה, צוללן אשר חודר בראש הנקרה ומבצע ירי לעבר אזרחים ותיירים המסיירים באזור. אימון כזה מתמקד בסגירת מעגלי אש משותפים, כלומר - ירי מהים אשר משלים את התקיפה מהיבשה. "אנחנו נמצאים במוצב מאוד משמעותי ומבינים שלחיזבאללה יש הרבה מידע על האזור", ציין סרן סולימן.

"אם הם ינסו לחדור לשטח ישראל סביר שהם יעברו דרך האזור עליו אנו מגנים, ולכן חשוב שהוא יהיה אטום לחלוטין. לדבורה יש מסת אש זמינה, מיידית וחזקה יותר מזו של הכוח הרגלי".

אמנם עוצמת האש בדבורה הינה חזקה יותר, אך גדודי החי"ר יכולים לסייע לה בירי מדויק מקרוב. למשל, במידה ומחבל חדר דרך הים לאזור בו יש אזרחים - יש פחד לפתוח באופן מיידי באש מסיבית. במקרה כזה, כוחות החי"ר נכנסים לתמונה ויכולים לתקוף בצורה נקודתית.