Fighters from Al Qaeda's Nusra Front in Idlib, Syria
Fighters from Al Qaeda's Nusra Front in Idlib, SyriaReuters

ערוץ השידור הציבורי בקנדה סי בי סי, בשיתוף פעולה עם העיתון טורונטו סטאר, שידר היום קטע מתוכנית דוקומנטרית על עומר ח'דר, שהורשע בארה"ב בהריגת חובש אמריקני ב-2002, בפציעה של חייל נוסף, ובעבירות ביטחון נוספות כולל ריגול.

משפחתו של ח'דר הייתה מקורבת למנהיג אל-קאעידה אוסמה בן לאדן, ואביו גייס כספים לארגון הטרור. ח'דר צולם מכין מטעני נפץ עם לוחמי הטליבן ומטמין אותם באדמה.

הכתבה מציגה את עומר ח'דר, שריצה 13 שנים בכלא ולאחרונה שוחרר בעברות, כקורבן משום היותו ילד (קרוב לגיל 16) בעת האירוע, ובגין "עינויים" שעבר לטענתו ע"י החוקרים האמריקנים ואשר גרמו לו (כך על פי גרסתו) להודות בזריקת רימון היד שהרג את החייל האמריקני.

כעת טוען ח'דר בראיון למישל שפרד, כתבת טורונטו סטאר, כי הוא כלל אינו בטוח שזרק את הרימון הקטלני, וכי אולץ בעינויים להודות בכך. בכתבה נטען, כי ח'דר נמצא פצוע מתחת להריסות ולא יכול היה לזרוק את רימון היד, וכי רימון היד שהרג את החייל האמריקני היה מתוצרת אמריקנית ולא רוסית, כלומר רימון יד שנזרק בידי החיילים האמריקניים וניתז חזרה.

עומר ח'דר ביקש שהציבור ייתן לו סיכוי נוסף כדי שיוכל לחזור להיות אדם רגיל ואלמוני. בראיון הוא לא גינה את האידיאולוגיה של אל-קאעידה או של הטליבן, ואת דברי אימו ואחותו שתמכו בטליבן הוא הגדיר "בלתי חכמים" ו"דברים שלא היה צריכים להיאמר".

יש לציין, כי נימת הכתבה הייתה ביקורתית כלפי ממשלת קנדה, והעומד בראשה סטיבן הרפר. הן סי בי סי והן טורונטו סטאר מובילים קו המזוהה עם מפלגות השמאל ונגד ממשלת הרפר המנהיגה קו נוקשה נגד הטרור האסלאמי.