ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) הניח על שולחן הכנסת הצעת חוק שתסדיר את מעמדה של החטיבה להתיישבות ותעגן בחקיקה ראשית את ההתקשרות רבת השנים בין ממשלות ישראל לחטיבה.

ההצעה הונחה על רקע הטלטלה העוברת על החטיבה להתיישבות וחוות הדעת שהוציאה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דינה זילבר, שמעמידות בספק את יכולתה של החטיבה להמשיך ולפעול.

בשורה של חוות דעת מכרסמת עו"ד זילבר בסמכויותיה של החטיבה וביכולתה של הממשלה להמשיך ולפעול באמצעותה לפיתוח ההתיישבות. עו"ד זילבר אף הורתה לממשלה שלא לתקצב את החטיבה להתיישבות בחוק התקציב כבר משנה זו.

"היום אנחנו עושים צעד חשוב בהסדרת מעמדה של החטיבה להתיישבות, צעד שיאפשר בעזרת ה' את המשך פעילותה ואת המשך תנופת הפיתוח של ההתיישבות בכל רחבי ארץ ישראל", אמר ח"כ סמוטריץ', והוסיף "לא ניתן למקהלת הצביעות שתוקפת את החטיבה לנצח. אם יש דברים שצריך לשפר בהתנהלותה של החטיבה נשפר אבל בשום אופן לא נשפוך את התינוק עם המים ולא נאפשר את סגירתה של החטיבה".

הצעת החוק קובעת כי "מדינת ישראל מכירה בייחודה של החטיבה להתיישבות... כזרוע ביצוע... בעלת יכולת מקצועית מוכחת בתחום פיתוח ההתיישבות בארץ ישראל" וכי "ממשלת ישראל רשאית להטיל על החטיבה להתיישבות ביצוען של משימות בתחום ההתיישבות...".