הרב אלי בן דהן
הרב אלי בן דהןצילום: דניאל שטרית, פלאש 90

ישראל, כך נדמה, מצויה בימי טרום בליץ הסברתי בינלאומי עם צאתו לאקרנים של הסרט "שיח לוחמים: הסלילים הגנוזים", סרט החושף הקלטות של לוחמים שהוקלטו לאחר מלחמת ששת הימים.

את הלוחמים הקליטו הסופר עמוס עוז ואברהם שפירא ובמשך 48 שנים צונזרו ההקלטות ומהמעט שהותר לפרסום יצא לאור הספר מעורר השיח והמחלוקת 'שיח לוחמים'.

כעת, יוצא לאקרנים בעולם הסרט ובו ההקלטות המלאות ובהם חיילים המספרים כי הרגו פלשתינים וגירשו פלשתינים מכפריהם, אמירות שצפויות לשמש את תוקפיה של ישראל בעולם ככתב אישום פנימי, בבחינת 'ראו מה אתם מעידים על עצמכם'.

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס סגן שר הביטחון, חבר הכנסת הרב אלי בן דהן, למידע העולה מהסרט שמעורר בו תזכורת לדו"ח שוברים שתיקה, דו"ח שגם הוא מביא את עדויותיהם לכאורה של לוחמים המספרים על מעשיהם בקרבות ומבצעים צה"ליים כאלה ואחרים במהלך 'צוק איתן'.

באשר לדו"ח שוברים שתיקה מזכיר הרב בן דהן כי הארגון דואג להציג את העדויות לכאורה ללא זהותו של הדובר ומבלי לציין מועד או מקום של האירוע, כך שלצה"ל אין כל אפשרות לבחון את הטענות גם אם ירצה לבדוק ולתקן את הדרוש תיקון, אם יימצא כזה, וכך גם לא ניתן להפריך את העדויות.

על העולה מהסרט החדש, "שיח לוחמים: הסלילים הגנוזים", הוא אומר כי אמנם הוא עצמו היה אז צעיר לימים, אך עם זאת הוא אינו זוכר תופעה שכזו בה חיילי צה"ל גירשו תושבים אזרחיים מכפרים והעבירו אותם למקומות אחרים. "לי דווקא זכורות תופעות שבהן ערבים מאזור הר חברון שחששו שצה"ל והיהודים ינקמו בהם על מאורעות תרפ"ט בחברון, ברחו ומשה דיין נתן הוראה לסגור את הגשרים בין ישראל וירדן ואילץ אותם לחזור למקומם. אז לספר על גירוש? זה נשמע לי לא רציני".

עוד מוסיף הרב בן דהן ותוהה: "ככה אנחנו מכירים את צבא הגנה לישראל? שירתתי שנים רבות ביהודה ושומרון. אני לא מכיר תופעות כאלה. אני לא יודע מאיפה זה מגיע. זה לא נשמע לי רציני, בעיקר כשמכירים את דרכי התנהלותו של הצבא. אני לא מאמין שיהרגו 15 גברים סתם", אומר הרב בן דהן בהתייחסו לעדותו של אחד הלוחמים המספר על שיירה אזרחית שהכוח בו לחם איפשר לה לעבור, אך מאוחר יותר הגיע כוח אחר והרג 15 מהגברים שבה. "סתם חיילים ראו שיירה והחליטה להרוג 15 גברים?", שב סגן שר הביטחון ותוהה.

לדבריו מדובר בחלק מהטרנד הקיים כיום של אנשים בתוכנו להבאשת ריחה של ישראל בעולם ולהראות את צה"ל כבלתי מוסרי ובכך להוביל להפעלת לחץ מדיני לנסיגה ישראלית מיהודה ושומרון. "זה שהעולם קונה את זה זו לא חוכמה. העולם אנטישמי. הם קונים זאת בחפץ לב ושמחים לתת לכך את ההד התקשורתי".

עוד מוסיף הרב בן דהן ומזכיר כי גנרל בריטי בכיר חקר באחרונה את הקשר בין צה"ל לפלשתינים וקבע כי צה"ל הוא הצבא המוסרי בעולם. "אותו גנרל קבע שאנחנו, הבריטים והמערב, עשינו דברים חמורים בהרבה באפגניסטן וכך עשו האירופים בבוסניה".

"כנער לא הסכמתי לדרך הזו שבה מקליטים אנשים בצורה אנונימית. אנחנו לא יודעים מי הדובר. זה שלפעמים יש לאנשים ייסורי מצפון למה בקרב נלחמו ולמה נאלצו להרוג ולפגוע, זה דבר שרק מלמד על המוסריות של עם ישראל", הוא אומר ומוסיף מתחושותיו האישיות כלוחם וכקצין: "כמפקד ששירת שנים ביו"ש אני אומר לך שחלק מהתפקידים שלנו היה להיכנס באמצע הלילה עם השב"כ, לפרוץ דלת של בית ולתפוס מבוקשים.

''זה לא נעים, כי מעירים בעל בית ואשתו באמצע הלילה, ולפעמים הילדים מתעוררים ובוכים. זה לא נעים, אבל לא עשינו זאת להנאתנו, אלא כדי ללכוד מבוקשים על פי השב"כ. גם לי זה היה לא נעים אבל ידעתי שזה הכרח בל יגונה. כדי לעצור את הפיגוע הבא צריך ללכוד את המחבל ואנחנו עושים זאת בשיא העדינות".

עם כל זאת סבור הרב בן דהן כי על ישראל יש להיערך הסברתית למתקפה אותה צפוי להניב הסרט, בעיקר לנוכח הבליץ הכללי שבו נתונה ישראל בימים אלה, ימים בהם בפיפ"א דנים בהדחתה של ישראל וכבר מדברים על הדחתה מהאולימפיאדה. "הרבה ארגונים בעולם שמו להם למטרה להראות את ישראל כמצורעת".