חיים ילין
חיים יליןצילום: דוברות הכנסת

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס חבר הכנסת חיים ילין (יש עתיד), מי שבעבר הלא רחוק כיהן כראש מועצת אשכול, לדבריו המאיימים של בכיר החמאס בצפון רצועת עזה, פתחי חאמד, ולפיהם הכביש שנסלל בצמידות לגדר הרצועה נועד להכין את כוחות החמאס להסתערות על ישראל.

ילין מבקש לצנן את ההתבטאויות התקיפות כלפי הרצועה וקובע כי "כל עוד אין אופק מדיני אין עתיד למיליון ו850 אלף פלשתינים וזו פצצה מתקתקת שאותה צריך לפתור ולא כל דבר פותרים בכוח. ניתן לפתור בדרך מדינית".

לטעמו של ילין "השיטה שבה אנחנו יושבים מול הפלשתינים ישיר זה לא עובד. אנחנו מנסים את זה כבר הרבה שנים וזה לא עובד כי כנראה אבו מאזן לא יהיה מוכן לחתום על שום הסכם מול מדינת היהודים ולהכיר במדינת ישראל. זו המגבלה שלו. הוא לא רוצה להירשם בהיסטוריה הפלשתינית כאחד שנכנע".

כאשר זו המציאות סבור ילין כי הפתרון הוא אזורי כולל. "האפשרות הנכונה היא לרתום את המדינות המתונות כמו מצרים, ירדן, סעודיה וחלק ממדינות המפרץ, ודרכם לקבל גיבוי מדיני אירופי להסכם".

"אנחנו מובילים בהרבה מושגים ודווקא בתחום המדיני נגררים. ראש הממשלה מחלק את משרד החוץ לשישה משרדים. כך אי אפשר לנהל. כשיש יותר מדי מטפלות בגן בסוף נשאר ילד בגן הסגור ואז המטפלות מעבירות את האשמה מאחת לשנייה", אומר ילין.

עוד מוסיף ילין וקובע כי הפתרון הראוי ביותר מבחינתו היא עקרון ה'הודנה'. "אם באים ובודקים את הכלים שיש לפלשתינים – ההודנא הוא אחד המרכיבים המשמעותיים בתפיסת העולם שלהם, גם בסולחות. אין אמון בינינו. הרומנטיקה של השלום נעלמה לחלוטין כשרואים איך דאעש והקיצוניים שוחטים כפרים שלמים.

''הדבר היחיד הוא הודנה לטווח ארוך שתאפשר מצב שבו יגדל דור שאינו של שנאה", הוא אומר ומוסיף כי לא יתכן מצב שבו ישראל ממציאה פתרון כמו 'כיפת ברזל' ואינה מסוגלת למצוא פתרון לסוגיה הפלשתינית.

כאשר נשאל ילין איך הוא מקבל את עקרון ההודנה שבבסיסו התפיסה אותה הנחיל מוחמד להסכם כל עוד הצד המוסלמי הוא החלש, וברגע בו יתחזק יוכל להפר את ההסכם, הוא משיב ואומר כי אינו מדבר במושגים של הודנא של חלשים וחזקים, כלשונו. לדבריו יש לזכור כי אנו המדינה החזקה ביותר ושאיפתנו היא מניעת מלחמות.

"אם הם יגיעו להתחזקות אז משהו התפקשש", אומר ילין המבקש להגיע להסכם שיתעל את התקציב העזתי להקמת בתי ספר ולחינוך ולא לטילים ומנהרות טרור.

לדבריו, לאחר הסכם אזורי יתבררו מגמותיו האמיתיות של חמאס, ואם יתברר כי אינם חפצים בקץ העימות הם "יחטפו מאיתנו עד שיבינו שבכוח זה לא הולך".

בדבריו מבקר ילין את ראש הממשלה נתניהו שלדבריו אינו מציג עמדה מוגדרת וברורה באשר לעתיד רצועת עזה ויהודה ושומרון. "אם הוא רוצה מדינה אחת, ולהכניס לישראל שלושה מיליון פלשתינים, שיגיד את זה. אם הוא רוצה הסדר מדיני אז שינהל את זה כפי שצריך", אומר ילין הקורא להתנתקות והפרדה מוחלטת בין ישראל לרצועת עזה.

לטעמו לא סביר שישראל ממשיכה להעביר חשמל ו-400-500 משאיות עם ציוד מדי יום לרצועה. לטעמו יש לבצע הפרדה מוחלטת וכאשר תעמוד ישראל כמדינה מול מדינה מול הרצועה ניתן יהיה להגיב למתקפות הטרור העזתי בחומרה. "שיחטפו עד שיגידו 'די' ואז נשב ונדבר על הודנא".

ילין אינו חושש גם מהקמת נמל לרצועה. לדבריו אין מה לחשוש מהעברת טנקים ואמל"ח כבד לרצועה בדרך האוויר או הים שכן כבר כעת חמאס מעביר לרצועה כל נשק שהוא חפץ בו.

בדבריו מתייחס ילין גם ליכולת האופוזיציונית לקדם את התכנית הסעודית להסדר אזורי, יכולת שנראית על פניה בעייתית לנוכח העימותים בין יש עתיד ל'ישראל ביתנו' ובין שתי אלה ל'עבודה'. לדבריו הוויכוח עם אנשי העבודה, ויכוח שפרץ באחרונה עם דבריו של ח"כ עומר בר לב על הצורך להכות כבר כעת ברצועה כדי למנוע את המשך חפיר המנהרות, אינו אלא ויכוח על כותרות ועיתוי ולא על מהות. לטעמו טועה בר לב כשהוא מעלה את הסוגיה ופוגע באיתנות האזרחית של ישובי עוטף עזה, אך במהות קיימת הסכמה על הצורך בקידום הליך מדיני.

באשר לפער עם 'ישראל ביתנו' וחבר הכנסת אביגדור ליברמן, אומר חבר הכנסת ילין כי אין לשכוח שמזה שנים מדבר ליברמן על המתווה הסעודי. "זה אמנם תלוי בסיטואציה הפוליטית ובמצב הרוח שהוא קם אתו בבוקר, אבל אי אפשר לקחת ממנו את זה שהוא העלה את המתווה הסעודי".