משפטו של אדולף אייכמן
משפטו של אדולף אייכמןצילום: GPO, פלאש 90

במלאת 53 שנים להוצאתו להורג של הצורר הנאצי, אדולף אייכמן, מפרסם ארכיון המדינה מסמכים מיוחדים מאותם ימים.

המסמך הראשון הוא מדיון הממשלה שעסק בשאלה האם לאחר שנדחה ערעורו של אייכמן על פסק הדין יש להמליץ לנשיא המדינה לחון אותו.

בדיון השני שהתקיים בממשלה החליטו השרים לאפשר לאשתו של אייכמן לבקר אותו בתאו בבית הכלא, לפני הוצאתו להורג.

ביקורה של ורה אייכמן בישראל נשמר בסוד ועד לאחרונה לא נמצא תיעוד שמלמד אם היא אכן הגיעה לבקר את אדולף אייכמן.

כעת, מפרסם ארכיון המדינה את יומן בית הכלא ובו הרישום שמאשר כי אשתו של אייכמן הגיעה לבקר את בעלה ב-30 באפריל 1962 ושהתה עמו כשעה וחצי. מאחורי פרגוד ליוו אותה מפקד המחוז ושתי קצינות שב"ס. 

חודשיים לפני ביצוע גזר הדין העבירה אשתו של אייכמן באמצעות סנגורו בקשה לשר המשפטים, דב יוסף, לפגוש את אייכמן לפני ההוצאה להורג אם זו תתבצע.

יוסף העלה את הסוגיה בפני הממשלה ב-18 במארס 1962 ואמר להם שבן גוריון חשב שיהיה לישראל קשה לעמוד בביקורת בינלאומית אם לא תאפשר את הביקור ועל כן יש לעשות זאת במהירות ובחשאיות ואם אפשר – בתוך 24 שעות.

הדיון בועדת חו"ב,
הדיון בועדת חו"ב,באדיבות ארכיון המדינה

שרת החוץ דאז, גולדה מאיר, אמרה לחברי הממשלה כי לדעתה יש לאפשר לורה אייכמן לפגוש את בעלה, "אני מתארת לי שרובנו בוודאי לגמרי שלמים עם כל המהלך...אבל ידוע שיש 'צדיקים' רבים בעולם שהתעוררותם עכשיו תהיה הרבה יותר גדולה מהתעוררותם בזמן השואה.

"ולא נחוץ לנו לתת להם איזה פתחון פה בדבר שהוא לגמרי הומניטרי סביר, שבמקרה זה, מי שלא יהיה הפושע – תינתן רשות לבני המשפחה לראות אותו. אין לי גם שום סנטימנטים לאשתו אבל אין כל טעם שאנחנו נכביד על עצמנו בדבר שאינו גורם לנו שום נזק".

ביומן אירועים של בית הסוהר, המתעד כל פעולה בקשר לאייכמן מאז שהועבר לכלא רמלה ועד ההוצאה להורג, נרשם ביום שני, 30 באפריל 1962, כי 20 דקות אחרי חצות הליל נכנסו לתא הביקור בכלא רמלה מפקד היחידה, אברהם מרחבי, שתי קצינות של השב"ס ואשתו של אייכמן. המבקרים עזבו את תא הביקור בשעה 1:43 לפנות בוקר.

יומן בית הסוהר
יומן בית הסוהרבאדיבות ארכיון המדינה

מלבד ביקורה של ורה אייכמן ביקרו את אייכמן בבית הסוהר הכומר דה-ואל ורעייתו אחת לכמה ימים. שלושה ימים לפני הוצאתו להורג, הגיע גם סנגורו סרוואציוס לביקור פרידה.