מהפגנות גוש שלום
מהפגנות גוש שלוםצילום: גילי יערי. פלאש 90

בתנועת השמאל הקיצוני 'גוש שלום' מברכים על מהלכיה האחרונים של הרשות הפלשתינית נגד השתתפותה של ישראל במפעלי ספורט בינלאומיים.

זאת בעקבות פרשת פיפ"א וההיערכות הפלשתינית לפניות דומות גם לקראת האולימפיאדה הבאה.

בראיון ליומן ערוץ 7 מסביר דובר 'גוש שלום', אדם קלר, את המניע המוביל לתמיכת ארגונו במהלך הפלשתיני. לדבריו יש לשמוח על המהלך שכן יש בו הוכחה לכך שהפלשתינים בוחרים להיאבק בדרכים מדיניות ולא בדרכים של פיצוץ אוטובוסים, כלשונו. "מהמהלך בפיפ"א לא נהרג או נפצע אף אחד", הוא אומר ומוסיף: "הפלשתינים לא מוכנים לקבל את המציאות שבה הם חיים תחת שלטון כיבוש ישראלי והם יאבקו. השאלה היא איך".

כשנשאל קלר אם אין מדובר בשני אפיקי מאבק מקבילים ולצד המאבק להחרמת ישראל ממסגרות בינלאומיות ממשיכים אנשי הרש"פ ומעודדים טרור, קבע כי "מבחינתו של אבו מאזן זה אחד במקום השני. הוא אומר במפורש לא ללכת לדקור ולפוצץ. הוא אומר לעמו תנו לנו להשיג לכם עצמאות בדרכים מדיניות".

עם זאת לדבריו רבים מהפלשתינים טוענים שדברים מדיניות כדוגמת המהלך בפיפ"א אינם מניבים להם עצמאות ומדינה ולכן הם מבכרים את האפיקים האלימים יותר "הויכוח אצלם לא פחות חזק מאצלנו".

באשר למניע שהוביל למהלך הפלשתיני בפיפ"א אומר קלר כי הסיבות לכך הן פגיעה ישראלית בכדורגל הפלשתיני, מניעה ישראלית מקבוצות פלשתיניות לצאת מעזה ליו"ש ומיו"ש לעזה, מניעה משחקנים וקבוצות לצאת לחו"ל ומניעת הגעה של ציוד ספורט מחו"ל לרש"פ. "עכשיו, בגלל העניין שהפלשתינים פנו לפיפ"א, ישראל מוכנה להיות נדיבה ולאפשר להם מעבר במחסומים עם תעודות VIP", אומר קלר הסבור כי לו הייתה מסכימה לאותם תנאים כאשר ג'יבריל רג'וב ביקש אותם כנציג ההתאחדות הפלשתינית הסערה כולה הייתה נמנעת.

בנוסף מציין קלר כי הפלשתינים קבלו על השתתפותן של חמש קבוצות כדורגל מההתנחלויות בליגה הישראלית. "ישראל לא סיפחה את השטח והוא לא חלק ממדינת ישראל, אבל הקבוצות הללו משחקות בליגה הישראלית, כמו שהמתנחלים מצביעים לבחירות למרות שהשטח לא סופח" קובל קלר הסבור כי ישראל אינה מעוניינת לספח את השטח ולהעניק לתושביו הפלשתיניים זכויות שוות שכן בכך תהיה פגיעה בחזון הקמתה כמדינה יהודית בעל רוב יהודי. "מדינת ישראל צריכה להחליט מה חשוב לה יותר – 5 קבוצות שישחקו בליגות הנמוכות או ששחקנים ישראלים יוכלו להופיע בחו"ל וקבוצות יופיעו בטורנירים בינלאומיים. זה לא הולך ביחד", הוא קובע.

באשר לאולימפיאדה מעריך קלר כי ג'יבריל רג'וב, המכהן כיו"ר הועד האולימפי הפלשתיני, יתכן בהחלט שיגיע עם טיעונים דומים וידרוש מניעה בינלאומית של ישראל מהשתתפות במשחקים האולימפיים.

להערכתו הועדה הבינלאומית שאליה הועברו הסוגיות הללו לבדיקה כחלק מהפשרה שהושגה בין המשלחות בפיפ"א, תדרוש מישראל תשובות, ובמידה וראש הממשלה יטען שמדובר במהלך פוליטי ולא ישנה את המציאות הרי שהפלשתינים יחזרו בעוד שלוש או ארבע שנים על טענותיהם ודרישותיהם להדרת ישראל מהליגה האירופית.

בעקבות הדברים נשאל קלר איך היה רואה מצב שבו הייתה ישראל מתירה תנועה חופשית של שחקנים פלשתיניים, ואלה היו עושים בכך שימוש טרוריסטי. "אראה את זה כחלק מהסכסוך בינינו לבין הפלשתינים. הפלשתינים לא מוכנים לחיות תחת שלטון כיבוש. חלק אומרים שהדרך היא עד זריקת אבנים וחלק אומרים להרוג ולפוצץ אוטובוסים. זה הויכוח. אין פלשתינים שרוצים להישאר תחת כיבוש. אולי באמת ישתמשו בכך לצורכי טרור ועבורי זו תהיה הוכחה נוספת לכך שישראל צריכה לצאת מהשטח", הוא אומר ומקפיד להדגיש כי אינו רוצה להגדיר את מעשי האלימות של הפלשתינים כטרור. "זו התנגדות אלימה לכיבוש ויתכן שספורטאי פלשתיני יהיה מעורב בכך".

עוד נשאל כיצד הוא רואה את טורנירי הספורט שנערכים ברשות הפלשתינים לזכרם ועל שמם של מחבלים כדוגמת אבו ג'יהאד ואחרים. תשובתו נחרצת: "אני רואה זאת בדיוק כמו שבישראל יש טורנירי ספורט לזכר חיילים וטייסים שנהרגו. אני לא רואה הבדל מהותי בין טייס שזורק פצצה לבין פלשתיני שמתפוצץ באוטובוס. ההבדל היחיד הוא שהפלשתיני נהרג באותו רגע והטייס חוזר הביתה מתקלח ומבלה ערב נעים עם אשתו וילדיו, אבל מבחינת מה שהוא הרג זה אותו דבר. בספורט הישראלי יש הרבה מעורבות של צה"ל וקיימים הרבה טורנירים לזכר חיילים שנהרגו במבצעים ומלחמות".