שגריר ארה"ב באו"ם לשעבר, ג'ון בולטון, אומר בראיון לערוץ 7 כי ישראל חייבת לתקוף באיראן בקרוב – וכי אם תעשה כן מאוחר מדי, לאיראן כבר תהיה אופציה להגיב על תקיפה עם תקיפה גרעינית על ישראל.

מעצמות המערב אמנם הגיעו להסכם ביניים בשיחות הגרעין שלהם עם איראן, ומקוות להגבש הסכם סופי עד תאריך היעד של 30 ביוני, אך בולטון אמר ששיחות אלה "נידונו להיכשל".

"אינני סבור כי לאיראן יש כוונה כלשהי לוותר על מאמציה להשיג כלי נשק גרעיניים אשר ניתנים לשיגור", אמר לנו בולטון בזמן מצעד התמיכה בישראל בניו יורק. "אפילו אם ייחתם הסכם מתישהו בקיץ, אני חושב שהאייטולות יפרו אותו עוד בטרם יתייבש הדיו".

לדברי בולטון, אין למערב מספיק ידע אודות תוכנית הגרעין הסודית של איראן, ואין לו מנגנון מספק בכדי לנטר ולגלות הפרות אפשריות של הסכם עתידי – מה שאומר שהסכם כזה רק "ייתן לגיטימציה למסלולה של איראן לנשק גרעיני".

מדוע מתעקש, איפוא, נשיא ארה"ב ברק אובמה לשאת ולתת עם האיראנים על הסכם? בולטון העריך כי אובמה מאמין שהמו"מ יכול לשנות את אופיו של המשטר האיראני.

לדברי בולטון, אובמה "מונע ע"י אידיאולוגיה שרואה בהשפעה אמריקנית חלק מהבעיה, ואם הוא יוכל להראות לאייטולות שאנחנו לא מהווים איום עליהם, הרי שהם בשימחה יוותרו על המסע שלהם להשיג נשק גרעיני, שנמשך 30 שנה. בעיני זה פשוט שגוי".

בהתבסס על הערכות כי לאיראן תהיה היכולת לייצר נשק גרעיני בתוך 20 חודשים, הוסיף, ישראל תצטרך להחליט אם היא מתכוונת לתקוף את מתקני הגרעין של איראן.

זו החלטה קשה מאוד, אמר, אבל על ישראל להחליט בקרוב, משום שברגע שלאיראן תהיה פצצת גרעין, כל התקפה על איראן עלולה לגרור תגובה איראנית גרעינית נגד ישראל.

אם ישראל תתקוף באיראן, היא תוכל להינות מתמיכה מאסיבית בקונגרס אל מול העוינות של ממשל אובמה, אמר. לקראת התקיפה, היא תצטרך לקבל תמיכה פוליטית מארה"ב, אשר תדגיש שהתקיפה היא חלק מזכותה הלגיטימית של ישראל להגנה עצמית, ואחריה – היא תצטרך להתחמש מייד מחדש, בסיוע אמריקני, במטוסים ובציוד אחר שהיא עלולה לאבד במבצע נגד איראן.

איראן צפויה להגיב על מתקפה ישראלית באמצעות מתקפת טילים של חמאס וחיזבאללה, העריך בולטון.