פציעות בספורט הן דבר שבשגרה. מטבע הדברים כאשר עוסקים בספורט פיזי, גוף האדם יכול להישחק ולהיפצע לא מעט. 

קבוצות רבות בתולדות הספורט העולמי, שקעו ונפגעו כתוצאה מפציעות של שחקניהם. מכבי ת"א שבכדורסל היא הדוגמא הבולטת לכך, כשאחת הסיבות להדחתה מהיורוליג העונה הגיעה בשל פציעות שסחבו שחקני המפתח של הצהובים. 

גם קליבלנד קאבלירס, קבוצתו של דייויד בלאט כמעט והודחה בשל פציעה של אחד משחקני הקבוצה, קווין לאב. 

לאב הוא הצלע השלישית בקליבלנד קאבלירס יחד עם לברון ג'יימס וקיירי אירווינג, ופציעתו הקשה ברבע גמר הפלייאוף מול בוסטון כמעט ועלתה לבלאט וקליבלנד בהדחה כבר בשלב סדרת חצי גמר המזרח.

לא רק לאב נמצא ברשימת הפצועים, כשאירווינג סוחב גם הוא פציעה ממנה עדיין לא חזר לכושר שיא. גם גולדן סטייט סובלת מפציעות בקבוצה, כשתומפסון אמנם נמצא כשיר למשחק הגמר הראשון בין השתיים, אך לא ב-100 אחוזים.

לקראת משחק הגמר הראשון בין שתי הקבוצות, יצאנו לבדוק כיצד יוכלו שתי הקבוצות להתמודד עם הפציעות מהן הן סובלות.

מאחר שתרופות רבות מזיקות לשחקנים ומכילות לעיתים חומרים אסורים לשימוש בספורט המקצועי, נראה שהדרך הטובה ביותר לטפל בפציעות היא על ידי שיטות אלטרנטיבות. הרפואה הסינית היא הבולטת שבהן.

אביחי ברוכים, מטפל ברפואה סינית מטעם "מכללת רידמן", מסביר: "ספורט זה דבר נהדר, המשחרר אנדורפינים המיטיבים בגוף וגורם לנו להראות ולהרגיש חיוניים, בריאים ומלאי חיים. ספורטאים מחוברים לגוף שלהם וחווים את העולם דרך הפעלת גופם ולקיחתו אל הקצה. למרות שספורט הוא דבר בריא, לעיתים תוך כדי פעילות נגרמות פציעות שונות, מפעילות לא נכונה, חולשה פיזית או תאונה".

"כשפתאום גופם של הספורטאים משתנה ומגיב אחרת ממה שהורגלו אליו בעבר, זוהי חוויה מאוד לא נעימה ולפעמים אפילו טראומטית לספורטאי שכזה.

הרפואה הסינית משתמשת בשיטת הדיקור העתיקה שמתחדשת וצוברת פופולאריות גדולה בישראל, בארה"ב ובעולם כולו.

שיטת הדיקור הסינית היא שיטה מהירה וממוקדת לטיפול בכאבים ובמגוון בעיות שונות. היתרון הגדול של הרפואה הסינית הוא בכך שהיא מאפשרת הקלה מיידית בכאב וגורמת איזון פנימי בגוף. השיטה מתאימה למספר גדול של מקרים ויעילותה גדולה באופן משמעותי מהפתרונות ברפואה המערבית".

לאיזה פציעות זה מתאים?

"פציעות הספורט מתחלקות לשני סוגים עיקריים: פציעת ספורט אקוטית, כזו שנגרמת על ידי טראומה מחבלה או תאונה כמו נקע בקרסול וקריעת רצועה בברך, ופציעת ספורט כרונית שנגרמת על ידי שחיקה חוזרת של הגוף כתוצאה מעודף פעילות, כגון שבר ביד וכדומה".

"בפציעה אקוטית יש צורך קודם כל לעבור בירור רפואי להערכת הנזק שנגרם. לאחר פציעה אקוטית יש להשתמש בשיטת "RICE " ב- 48 שעות הראשונות:

Rest- מנוחה. להפחית כמעט לגמרי את המאמץ של האזור הפגוע למינימום פעילות.  

ICE- קירור המקום על ידי קרח. כיצד נדע מתי צריך לקרר? כאשר המקום יהיה חמים ונפוח, יש לשים קרח במגבת 3-4 פעמים ביום, לא יותר מ-20 דקות כל פעם על מנת לא לגרום לכווית קור. על פי הרפואה הסינית זוהי האינדיקציה היחידה לקירור- לא מקררים במצב של פגיעה כרונית ומתמשכת או כשהמקום לא חם ונפוח. קירור במצב כזה עלול להחמיר את הפגיעה.

COMPRESION- חבישת האזור עם תחבושת אלסטית או סד מיוחד על מנת למנוע נפיחות. לא לחבוש באופן חזק מידיי, כזה שימנע את זרימת הדם.

ELEVATION- הרמה של המפרק הפגוע מעל גובה הלב עוזר להפחית את הנפיחות".

אם רוצים לזרז את ההחלמה מהפציעה, אפשר לעשות זאת בעזרת דיקור סיני. במצב כזה מתאים דיקור דיסטאלי - נקודות דיקור המרוחקות מהאזור הפגוע. דיקור כזה ניתן לקבל כל יום.

כאמור, הסוג השני של פציעה, היא פציעה כרונית. כמעט כל ספורטאי סובל מדי פעם מכאב במקום זה או אחר. הכאב יכול להיגרם מעודף מאמץ, אופן פעילות לא נכון, תחזוקה לקוייה של הגוף ועוד. זהו כאב שנוצר לאורך זמן, ובדרך כלל בהתחלה יש לספורטאים נטייה להתעלם ממנו ולחשוב שזה יעבור ורק כשהפציעה מחמירה הולכים לטיפול.

"חכם סיני אמר פעם "טפל בקשה בעודנו קל"- יותר קל לעקור שתיל קטן מעץ גדול. ככל שהפציעה יותר "צעירה" כך יותר קל לטפל בה. באופן כללי ככל שהרקמה יותר קשה ועמוקה, כך לוקח יותר זמן להחלים ממנה.

גם בסוג של פציעה זו, הטיפול המומלץ הוא דיקור סיני בגלל המהירות והיעילות שלה.

מומלץ לשלב את הדיקור הסיני עם טווינה (פיזיותרפיה סינית) במידה והכאב הוא לא חמור זאת מאחר שהטווינה נעשית בדרך כלל באזור הפצוע, ולכן לא מתאימה כאשר האזור מאוד רגיש. 

במקרים יותר קשים מומלץ להוסיף צמחי מרפא שניתנים לאחר אבחנה. תפקידם של צמחי המרפא הוא להוריד את הדלקת, להזרים דם ולעזור באיחוי הרקמות. מנוחה לאזור הפגוע גם היא מאוד מומלצת בשלב זה.

אביחי ברוכים תושב מצפה כרמים שבכוכב השחר, סיים בהצטיינות מסלול של ארבע שנים בלימודי רפואה סינית ב"מכללת רידמן". חפשו בפייסבוק: "אביחי ברוכים- רפואה סינית".