ברק אובמה
ברק אובמהצילום: רויטרס

הממשלה כולה - סגנים, סגני שרים ואפילו חברי כנסת מהקואליציה, מסרבים להתייחס לראיון שנערך אמש עם הנשיא אובאמה בערוץ 2, ובו נמתחה ביקורת על ראש הממשלה וממשלתו.

לערוץ 7 נודע כי לשכת ראש הממשלה אף הוציאה הנחייה לכל חברי הממשלה וסגני השרים לא להגיב או להתראיין בנושא.

גם חברי כנסת אחרים המזוהים עם הימין, ובהם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, העדיפו היום שלא להגיב לראיון, בו טען הנשיא האמריקני בין היתר כי "ישראל מאבדת את האמינות שלה בעיני ארה"ב", וכי לא בטוח שהאמריקנים יוכלו להמשיך ולהגן על עמדתה באו"ם ובגופים בינלאומיים.

שמואל רוזנר, מומחה ליחסי ישראל-ארה"ב טוען כי הגישה שנוקט בה ראש הממשלה כלפי הרעיון – נכונה. "אני חושב שזו ללא ספק החלטה מודעת ומסודרת לא להחריף את העימות מול הנשיא אובאמה, והיא בעיניי החלטה נכונה בהתאם למציאות", אומר רוזנר.

עם זאת להערכתו, לנשיא האמריקני יש בעיה אמיתית בהבנת הלך הרוחות הישראלי. "אני חושב שהנשיא אובאמה לא מבין ולא מפרש נכון דברים שקורים בישראל, אבל עצם זה שהוא חושב כך – זה מצב בעייתי. לאובאמה יש מטרת על פוליטית שבגללה הוא מקיים ראיונות כאלה ומקפיד להגיד שהוא ישמור על ישראל מבחינה ביטחונית – הדד ליין לסגירת ההסכם עם איראן בסוף החודש. הוא מוודא שאף אחד לא יעצור אותו".

על הדברים החריפים שנאמרו ברעיון אומר רוזנר כי "הנשיא אובאמה עושה מהלך שהמשמעות שלו היא לא ויכוח על המדיניות של ישראל, אלא הטלת ספק בערכיות של ישראל, שזה דבר הרבה יותר בעייתי במובנים רבים. הוא בעצם מציג איזו טענה שעל פיה ישראל מזה זמן, פועלת נגד הערכים שעליהם היא הושתתה, ואותם היא צריכה לשמור כדי להמשיך להיות המדינה שהאמריקנים אוהבים".

רוזנר מציין עוד כי מדובר במטרות בלתי ראליות ומתאימות למציאות, אבל בכל זאת הנשיא האמריקני בחר להציב אותן

לדבריו, יש לשקול בינתיים "להוריד את הראש מול האמריקנים בתקווה שבעוד שנה וחצי יהיה נשיא אחר, אך צריך לזכור, שישנה אפשרות שהיחס ישתנה גם לרעה".