ח"כ ישראל אייכלר
ח"כ ישראל אייכלרצילום: חזקי עזרא

"ניתנה הנחיה להפסיק מיד את אטימת תיבות הדואר ברחוב" – כך עולה מתשובתה של השרה מירי רגב שהשיבה תחת ראש הממשלה המשמש גם כשר התקשורת לשאילתא שהגיש אתמול ח"כ ישראל אייכלר במליאת הכנסת.

בעקבות ריבוי תלונות הנוגעות להתנהלות סניפי הדואר, הגיש אתמול ח"כ אייכלר שאילתה דחופה בנושא לראש הממשלה המשמש כשר התקשורת.

"זעקת הממתינים בתורים בסניפי הדואר עולה מכל רחבי הארץ. חלק ניכר מתיבות הדואר ברחוב לשליחת מכתבים נאטמו. נודע לנו כי בתקופה הקרובה אמורים לאטום תיבות נוספות, עד שנגיע לאטימת כ-50% מכלל התיבות בארץ. כמו כן יש איחור במכתבים המגיעים לפעמים לאחר שבועיים ואף לאחר חודש, כולל בתוך העיר ירושלים, ואני אומר את זאת מעובדות", אמר אייכלר.

בדבריו תהה: "מה נעשה לצמצום התורים בסניפי הדואר בארץ? מה היחס לכמות סניפי ו/או פקידי הדואר באשנבים, לעומת מספר בתי אב בעיירה או בעיר? מדוע נאטמו תיבות הדואר? מדוע מתאחרים כל כך משלוחי הדואר?

שרת התרבות והספורט ח"כ רגב שענתה בשמו של נתניהו, שר התקשורת, אמרה כי גם היא כאזרחית עומדת בתורים של הדואר. היא מבינה את חשיבות השאלה. "גם משרד התקשורת וראש הממשלה רואים בשאילתה שלך נושא חשוב" – אמרה ופירטה את תשובת המשרד.

בתשובה מדובר על רפורמה חדשה המקיפה את ענף הדואר, אשר נועדה להביא לשיפור השירות המסופק לציבור.

באשר לסוגיית אטימת תיבות הדואר ברחוב, אמרה רגב כי בעקבות פניות ציבור בנושא, הנחה משרד התקשורת את חברת הדואר לחדול בשלב זה מאטימת תיבות דואר נוספות, עד להשלמת בחינה נוספת של הנושא.

עוד אמרה כי בהמשך להמלצת שרי התקשורת והאוצר, נקבע ברשיון חברת הדואר, כי המרחק בין כל תיבת דואר לכל בית האב, לא יעלה על 1,500 מטרים, דבר המהווה איזון הולם בין זמינות תיבות הדואר לבין המגמה של ירידת השימוש בהן.

באשר לסוגיית שעות הפעילות אמרה כי יש שיפור בשעות הפעילות בסניפי החברה שהוארכו שלוש פעמים בשבוע עד לשעה שמונה בערב ברציפות, בלי הפסקת צהריים. "בשלב זה 59 סניפים כבר פועלים במתכונת הזו, ובאופן הדרגתי יצורפו יחידות הדואר הנוספות".  כמו כן, לדבריה, נקבע תקן חדש של 90% מסירת דברי דואר רשומים בבתי הנמענים, דבר אשר יקל על הנמענים ויחסוך להם את הצורך להגיע ליחידות הדואר ולעמוד בתורים.

עוד אמרה כי הותקן תקן זמן המתנה בתור ביחידת הדואר. נקבע על עשר דקות זמן המתנה בממוצע בכל יחידת דואר. בנוסף, הוטלה חובה על חברת הדואר להתקין מערכת ניהול תורים בכל יחידות הדואר. בשלב זה הותקנו כ-150 מערכות, ובהדרגה, יותקנו מערכות נוספות. כך גם הוסף שירות חדש של מסירת חבילות עד בית הנמען, דבר אשר יחסוך מהם את הצורך להגיע ליחידות הדואר.

רגב המשיכה ופירטה את הצעדים בהם התייעל הדואר. "אושר לחברת הדואר למסור דברי דואר באמצעות מכונות אוטומטיות, כתחליף לחובתה למסירתם באשנבים של הקהל; אושר לחברה למסור דברי דואר בנקודות מסירה מחוץ ליחידת הדואר. בשלב זה נמסר לנו כי החברה התקשרה עם שתי רשתות כמו "סופר סל" לצורך מסירת דברי דואר, ועד כה נפתחו 30 מרכזי מסירה; נקבע תעריף מופחת למשלוח דברי דואר באמצעות מכונות ביול - דבר המעודד משלוח באופן עצמאי, ולא באמצעות האשנב. ברגע שתהיה מכונת ביול, יוכל האזרח לבוא למכונת הביול, להשתמש בה, ולא יצטרך לחכות בתור לאשנב".