ח"כ מגל (מימין) בניצן, אתמול
ח"כ מגל (מימין) בניצן, אתמולצילום: יח''צ מרכז קטיף
חברי הכנסת ינון מגל ובצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) ביקרו אתמול (חמישי) במרכז להנצחת מורשת גוש קטיף וצפון השומרון שבניצן.

במהלך הסיור נפגשו הח"כים עם חוויית העקירה והצמיחה. עקירה שיצרה צלקת עמוקה במתיישבים ובאזרחי המדינה. ציון עשר שנים לעקירה מחזיר לסדר היום את שאלת ההתיישבות, הציונות ואחדות העם. הביקור אינו עסק בהיבטים הפוליטיים אלא ביקש ליצור סולידריות בין המגזרים השונים והזדהות עם אובדן הבית של עשרות אלפי אזרחים במדינת ישראל.

חבר הכנסת ינון מגל סיפר בעמוד הפייסבוק שלו על הביקור בניצן. ''זה היה אחד הלילות הקשים של חיי. הלילה שבו התחילה עקירת היהודים מגוש קטיף. ככתב שסיקר את כל ההכנות, ההפגנות וההתבצרויות הייתי בנווה דקלים אבל לא האמנתי שזה יקרה. באמת. האמנתי לרב אליהו שהכריז 'היו לא תהיה' כך שגם שראיתי את כל אלפיי החיילים והשוטרים, לא האמנתי.

"אבל באותו לילה, יממה אחרי תשעה באב, ראיתי אותם פתאום צועדים בשחור בתוך נווה דקלים, נכנסים לבתים ומבקשים מהתושבים לעזוב. אנשים מיררו בבכי והתחננו ממש שיעזבו אותם. לא ידעתי את נפשי. אלון בן דוד (פרשן צבאי, ר"ה) הוציא פתאום איזה וויסקי בניידת ונתן לי כוסית. שתיתי. זה רק דרדר את מערבולת החושים''.

מגל לא יכל לעמוד בפני הסיטואציה הקשה והמורכבת. ''התרחקתי ונשכבתי על החול. התקשרתי לגיתית אישתי אבל הרגשתי שהיא רחוקה ולא מבינה מה אני עובר. המחזות היו סוריאליסטים. פתאום נשמעו התנפצויות לא רחוק ממני. צעירים פוצצו מנורות עם צבע על חלונות המשאיות הצבאיות שחנו בישוב. הכל היה מבולבל. לפחות אצלי. צעקות ובכי נשמעו מכל מני מקומות''.

לדבריו, זה היה תחילתו של משבר נפשי שנמשך חודשים. ''היה מעורב בו גם ניסיון השתקה אלים שחוויתי בתוך המערכת. 
אחר-כך החיטה צמחה שוב. במשך שנים לא יכולתי ולא רציתי לשמוע או לדבר על מה שקרה שם.

"אתמול ביקרתי במוזיאון גוש קטיף שנמצא בניצן. נחרדתי לשמוע כי 30% מהמפונים עדיין לא הגיעו לבתי קבע ושיש כ-120 משפחות נזקקות'', הוסיף ח"כ מגל והבטיח לסייע ככל יכולתו כדי לתקן את המצב. 

במהלך הביקור אמר ח"כ בצלאל סמוטריץ', "עשר שנים לגירוש, הגיע הזמן לתקן. לא די בזיכרון פאסיבי וגם לא בהנחלת המורשת בהתייחס אל העבר. הזיכרון והמורשת הם ערכים חיים שנועדו לבנות את תודעת העתיד.

''כמה סמלי לבקר כאן במרכז קטיף כשהירי מרצועת עזה אל ישובי הדרום מתחדש, כשכבר כל ילד במדינת ישראל יודע שהגירוש היה איוולת שהביאה עלינו רק טרור וטילים. אני קורא מכאן לראש הממשלה להתחיל לאלתר בתיקון הטעות ולחזור ולהתיישב בחבלי המולדת שננטשו בגוש קטיף ובצפון השומרון".

מנכ"ל מרכז קטיף, מוכי בטר: "אני מודה לחברי הכנסת ינון מגל ובצלאל סמוטריץ' על הביקור במרכז קטיף, ומזמין את חברי הכנסת הנוספים להגיע ולזכור יחד איתנו פיסה גדולה מההיסטוריה של עם ישראל. השנה אנו מציינים עשר שנים לעקירה מגוש קטיף, זיכרון העקירה איננו בבחינת מסר פרטי עבור כל אחד מאיתנו אלא משימה לאומית".​