בר מצווה, אילוסטרציה
בר מצווה, אילוסטרציהצילום: Thinkstock

בבית הנשיא בירושלים זועמים על התנועה המסורתית לאחר שניסתה לקיים טקס שנוי במחלוקת בתוך הבית תחת אצטלה של מסיבת בר מצווה לילדים מוגבלים.

תחילת הפרשה לפני כחודש, אז סירב ראש עיריית רחובות, רחמים מלול, לשתף פעולה עם האירוע אותו ביקשה לארגן התנועה המסורתית בעיר, מאחר ואינו טקס דתי אורתודוקסי. המשרד לעינייני תפוצות התערב בפרשה וניסח פשרה ולפיה משכן הנשיא בירושלים יארח את הטקס שינוהל על ידי הרב ד"ר בני לאו או ללא רב בכלל.

לטענת התנועה המסורתית, בית הנשיא הסכים גם לרב מטעמה, אך הפר סיכום איתה וביטל במפתיע את השתתפותו של רב קונסרבטיבי שהיה אמור לקיים את האירוע לצידו של הרב לאו.

ראשי התנועה אף עירבו גורמים בישראל ובארה"ב שפנו במסרים חריפים ומאיימים ללשכת הנשיא וביקשו הבהרות. בית הנשיא מצידו הבהיר כי לאורך כל ההתקשרות עם המארגנים הודגש כי הנשיא מעוניין מאוד לקבל את הילדים אך מסרב להכניס מחלוקות לתוך הבית, בנוסף הובהר כי האירוע לא יוכל לצאת לפועל אלא רק על פי ההסכם לפיו הרב בני לאו הוא שינהל את הטקס.

בבית הנשיא מסרו הערב לערוץ 7 "בית הנשיא נענה לבקשת משרד התפוצות לאפשר לילדים אירוע בר מצווה נטול מחלוקות וחגיגי. הזמנה זו טרם נענתה על ידי משרד התפוצות והזמנת הנשיא ורעייתו לחגוג עם הילדים במשכן, בעינה עומדת.

לצערנו, גורמי דת, המבקשים לקדם את מטרותיהם, תוך שימוש ציני בילדים, מסרבים להענות לכל מתווה מאחד המוצע על ידי בית הנשיא ואין לנו אלא להצטער על כך.

בימים האחרונים נעשו ניסיונות קדחתניים על ידי מנכ"ל בית הנשיא ומנכ"ל משרד התפוצות ובמעורבות גורמים נוספים, לאתר מתווה מוסכם לקיום האירוע באופן שאינו מנציח את המחלוקת ובכללם קיום הטקס הדתי מחוץ לבית הנשיא והגעת הילדים לאירוע חגיגי במשכן, או קיומו של הטקס בבית הנשיא ללא מעורבות רבנית כל שהיא מכל זרם שהוא, אך גם אלו כשלו נוכח התעקשותה של התנועה המסורתית לדבוק בתכנון המקורי לניהול הטקס בעצמה. בית הנשיא שב ומזמין את הילדים לקבלת פנים חגיגית ומשמחת באופן שיציב רק אותם במרכז האירוע".

נציין כי בניגוד לטענות שנשמעו על ידי גורמים בתנועה המסורתית לפיה ההלכה האורתודוקסית אינה מאפשרת טקס בר מצווה ועלייה לתורה לילדים בעלי מוגבלויות - פסקו לאורך הדורות וגם בשנים האחרונות פוסקים אורתודוקסים מובילים כי ניתן לעלות לתורה בבר המצווה נערים בעלי מוגבלויות ובתנאים מסויימים אף לצרפם למניין.