דרכון, גלובוס, עולם, דרכונים, PASSPORT
דרכון, גלובוס, עולם, דרכונים, PASSPORTThinkstock

החלטת בית המשפט האמריקני בנוגע לאי מתן אזרחות לאמריקנים שנולדו בבירת ישראל, ירושלים, אמנם לא היה תיק שהעסיק את עו"ד ניצנה דרשן לייטנר, יו"ר ארגון שורת הדין, אך התיק הנוכחי, לדעתה, יכול עוד להשליך על העתיד.

בשיחה עם ערוץ 7 היא מבהירה שהשאלה המרכזית היא מי קובע בענייני מדיניות החוץ האמריקנית. "תמיד קיים מתח בין הרשות המחוקקת לרשות המבצעת, וכאן היתה ידה של מחלקת המדינה על העליונה", היא מבהירה.

לדבריה, הנושא עוד עלול לעלות בהקשר לנושאים נוספים הקשורים לישראל. "השאלה הזו יכולה לעלות בעניינים אחרים, כדוגמא המימון האמריקני לרשות הפלסטינית, העומד על כ-600 מיליון דולרים.

''הקונגרס לא אהב את ההחלטה והחליט להגביל את העברת הכספים ממחלקת המדינה, רק אם יש ביטחון שהם לא משמשים לצורכי טרור. מחלקת המדינה מתעלמת מהקונגרס, וכשיגיע הנושא לדיון משפטי שוב יהיה דיון מי קובע בעניין מדיניות החוץ – המחוקק או מחלקת המדינה".

לגבי ההחלטה המשפטית עצמה, אומרת עו"ד דרשן לייטנר כי מדובר בפגיעה של ממש בכל ישראלי באשר הוא. "זו אכזבה, אמנם מדובר בהחלטה שנוגעת למשטר הפנימי בארה"ב, ותוחמת את גבולות שיקול הדעת של הרשות המבצעת, ומי קובע בענייני מדיניות חוץ, אבל אי אפשר להתנער מההחלטה המהותית שלמעשה אינה מכירה בירושלים כבירת ישראל, וזו ממש בעיטה בפרצופו של כל אזרח ישראלי, שידידה כה גדולה של ישראל, אינה מכירה בזכויותיה".

מוקדם יותר היום קבע בית המשפט העליון בארצות הברית כי אזרחים אמריקנים שנולדו בירושלים, בירת ישראל, לא יוכלו לרשום את ישראל כארץ הולדתם בדרכון האמריקני. ההחלטה ניתנה ברוב של שישה שופטים מול שלושה.

מי שעתר לבית המשפט האמריקני הם בני משפחה ישראלית שביקשו לכתוב בדרכונם כי הם ילידי ישראל. השופט דחה את העתירה בטענה כי "לנשיא יש זכות בלעדית ואקסקלוסיבית" להגדיר את ירושלים כחלק ממדינת ישראל.

ממשל אובמה התנגד לעתירה והסביר כי "אם החוק יאושר, הוא יחתור תחת מעמדה של ארצות הברית כמשכינת שלום במזרח התיכון", נכתב בתגובת הממשלה.

ראש העיר ירושלים ניר ברקת מתח ביקורת על ההחלטה האמריקנית ואמר כי "כפי שוושינגטון היא בירת ארה"ב, לונדון בירת אנגליה ופריז בירת צרפת - כך ירושלים היתה ותמיד תהיה עיר הבירה של ישראל, אבל יותר מכך הלב והנשמה של העם היהודי.

"דווקא בימים אלו כשהאנטישמיות מנסה להרים ראש וה-BDS תומך בעמדות החמאס שמסכנות את שלום העולם ושוללות את קיומה של ישראל, אנחנו מצפים מארה"ב לחזק את מדינת ישראל ולהכיר בירושלים כבירתה''.