צפון עכשיו
צפון עכשיוצילום ההזמנה לכנס

כ-70 פעילים חברתיים התכנסו אמש (שלישי) בנצרת עילית, בהם נציגים מוניציפאליים, ראשי סניפים של הבית היהודי וראשי גרעינים תורניים, כדי לבצע "חשיבה משותפת" כיצד לחזק את הצפון ואת האחיזה היהודית בצפון מדינת ישראל.

בכנס שכותרתו "צפון עכשיו" הציגו ארגונים הפועלים לקידום מנועי צמיחה את פעילותם באזור. את הכנס יזמו חברי הכנסת מוטי יוגב ובצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) והשתתף בו גם שר החקלאות אורי אריאל.

"עמדנו על קשיים עימם מתמודדים תושבי הפריפריה בכלל ותושבי הצפון בפרט", אמר ח"כ יוגב, "הבית היהודי והציונות הדתית כולה, נדרשים לחוש את הערבות ההדדית ולהיות חיל חלוץ גם במשימה זו של ייהוד הגליל, יחד עם חיזוק כל תושביו, הדרוזים, הצ'רקסים ואף ערביי ישראל הגרים בו".

יוגב הדגיש כי "הכנס אינו מהווה סיכום אלא נקודת צמיחה לחיפוש כלי דרך ועבודה רבה, כאשר מילת המפתח היא - שיתופי פעולה, עם כל גורם ציוני שמשימת חיזוק הצפון בנפשו".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' הדגיש כי חיזוק הגליל הוא אתגר לאומי ראשון במעלה. ''מתחת למעטה הפסטורלי והשקט של הצפון מסתתרים אתגרים ציוניים קריטיים שעל מדינת ישראל לטפל בהם בנחישות ולהקצות לשם כך קשב ומשאבים רבים.

''בראש האתגרים ניצב המאזן הדמוגרפי והצורך החיוני לשנותו ולהביא מאות אלפי יהודים חדשים להתיישב בגליל. בשביל זה על הממשלה לפתח מקורות תעסוקה ותשתיות, לעודד יזמות ולפתח התיישבות", פרט סמוטריץ'.

לדבריו, במקביל להשקעה הממשלתית בפיתוח הנגב על הממשלה לפעול לפחות באותה עוצמה לפיתוח ולייהוד הגליל. ''המפגש היום נועד להכיר ולחבר בין שלל היוזמות שמובילים כבר שנים אנשים חלוצים ונהדרים בגליל, כדי להעצים אותם ולסייע להם איש איש במקומו ובשליחותו ובכוח הגדול שיכול לצמוח מה'יחד' שלהם".



שר החקלאות אורי אריאל שהשתתף בכנס בירך, "אני מצדיע לתושבי הצפון שעומדים איתן במשימות ההתיישבות. הצפון דרוש חיזוק ואשמח לקבל ולסייע בקידום כל יוזמה למען המשך הצמיחה והפיתוח".

רוני פלמר, מנכ"ל תנועת ''אור'' להתיישבות בנגב ובגליל קרא גם הוא להפוך את הגליל ל"מרכז" של ישראל. ''היעד הוא עיר מרכזית של כמיליון אנשים בלב הגליל, ליצירת מטרופולין עצמאי. זאת לצד טיפוח גרעיני התיישבות ויוזמות שייצרו הצלחה מיידית ויפרצו את הדרך לשגשוג ואיכות בצפון".

בניה פרידמן, נציג מפעלות הציונות הדתית, העיד כי "אנחנו כל פעם נדהמים מחדש מההישגים שאפשר להגיע אליהם כשעובדים ביחד, בשיתוף פעולה ובאמון. נאמר את זה באופן פשוט: ביחד אפשר להפוך את העולם''.

בין המשתתפים באירוע נכח גם מנכ"ל מפלגת האיחוד הלאומי אופיר סופר, תושב הצפון בעצמו. "בפריפריה יש הון אנושי איכותי שיכול לתרום רבות לקידום צרכי התושבים", אמר. ''לפיכך בכדי להביא להישגים ממשיים, אני כתושב הצפון סבור כי עלינו להניע את הפעילות בשיתוף ההנהגה המקומית, שמכירה היטב את הבעיות והצרכים הייחודיים".