מסמך הפקודה לפתיחת מבצע שלום הגליל
מסמך הפקודה לפתיחת מבצע שלום הגלילבאדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון

33 שנה אחרי מלחמת לבנון הראשונה חושף ארכיון צה"ל את פקודות המבצע, בהן פקודת מבצע "אורנים קטן", מה-7 במרץ 1982, "אורנים" מחודש אפריל 1982, פקודת "שלג מתגלגל", 6 ביוני 1982 ועוד, מסמכים שהוגדרו עד היום כסודיים ביותר.

מבצע שלום הגליל, או מלחמת לבנון, החל ב-6 ביוני 1982 והסתיים ביוני 1985, עם נסיגת כוחות צה"ל משטחה של לבנון, למעט מאזור ביטחון בדרום-לבנון.

שר הביטחון אריאל שרון האמין שמבצע מהיר יוכל לסלק את אש"ף מדרום-לבנון ולחסל את יכולתו המבצעית של הארגון. בהמשך השתנתה מטרת המלחמה, וצה"ל לא עצר את כוחותיו במרחק של 40 ק"מ מהגבול כפי שנקבע בתחילה, אלא התקדם עוד כדי לגרש את כוחות אש"ף מכל לבנון.

סעיף מעניין במסמך מתנה את פתיחת המבצע בתגובה של המחבלים לתקיפת חיל האוויר, אבל לא התיר לצה"ל ברירה כאשר המחבלים הגיבו בירי 500 רקטות על יישובי הצפון, וגם השתמש בכוח השיריון המצומצם שהיה ברשותם על מנת לתקוף את גבול ישראל.

מהמסמכים שמפרסם ארכיון צה"ל עולה כי "מטרת המבצע הייתה השמדת מחבלים ותשתיות עד "נהר האוואלי", חצביא, כאוכבא וגב'ל וסטני....צה"ל יחבור לנוצרים באזור בירות עד 48 ש' מתחילת המבצע, יכבוש את בירות עד 96 ש' לתחילת המבצע, יהיה בכוננות להשמיד את הצבא הסורי בקע, יגן על רמת הגולן ויערך למגננה בגזרות האחרות".

"כיבוש לבנון בהתקפה מדורגת, בסיוע אוויר וים בשלושה שלבים עיקריים: הנחתת כוחות מהאוויר ומהים, תפיסת גשר עקיה על ידי כוח מונחת מהאוויר בעוצמה פלוגתית והשתלטות וטיהור מרחב נבטיה על יד כוח בעוצמה אוגדתית".

מפקודת מבצע "אורנים קטן" בחודש מרץ 1982 עולה, כי בצה"ל העריכו כי פגיעה במעוזי המחבלים ב"פתח-לנד" לא יגרור תגובה מצבא סוריה, על אף ניסיונות מצד מחבלי אש"ף לגרור אותם לעזרתם, הערכה שתאמה את המציאות כפי שהתברר בדיעבד.

בכל פקודות המבצע מודגשת הפקודה לא לפעול כנגד הכוחות הסורים, אולם ביום הרביעי נתקל כוח של סיירת מטכ"ל בכוח קומנדו סורי שחוסל בעזרת ירי ארטלירי.