הרב יואל קטן
הרב יואל קטןאתר ישיבה

הכנה לפגישות.

שיחות בנושא הכנה לפגישות שנאמרו בסייעתא דשמיא בישיבת 'תורת החיים'

מפי מו"ר ראש הישיבה הרב שמואל טל שליט"א.

כתיבה ועריכה: הראל דביר ובן ציון חניה.

יד בנימין,

 טל חיים - הבית היהודי,

 תשע"ד. 47 עמ'

(2007887‑050)

סיבוכים בבחירת בן זוג היו תמיד, אבל הרושם הוא שבימינו, גם אצל בני ובנות תורה, העניין נהיה מסובך מתמיד, ויעידו על כך הרווקים והרווקות שאינם מצליחים עדיין למצוא זיווג.

לדעת הרב טל הדבר נובע מהרצון להשתכנע לפני ההכרעה שמדובר בזוגיות עמוקה ומשמעותית, יותר ממה שהיה מקובל בעבר. לדעתו אפשר ליטול את הגישה הזאת ולחזק אותה באופן חיובי, כך שהיא תסייע להכריע ולא תעכב.

בסדרת השיחות שהועלו על הכתב ומיועדות לבנים ולבנות מנתח הרב את הבעיה ואת פתרונה, מנגיד בין הגישה התורנית לגישה החילונית בתפיסת רעיון הזוגיות, מדבר על העיתוי ועל ההכנה הנדרשת, מה לחפש ולמה כדאי לשים לב, על המקום של היופי ושל העדה בהחלטה (אין מקום לבקש עדה פלונית דווקא, אבל מי שמרגיש רצון חזק להתקשר דווקא עם בני עדה מסוימת אין לו להילחם עם הרגשה זו), על הצורך בעין טובה ובסבלנות, על הזיוף המותר ועל השקר האסור, על התפילה ועל ההחלטה. הרב טל אף לא נמנע מנתינת כמה עצות טובות, וגם מכמה מילות הבהרה בעניין נטיות הפוכות.

***

היא שיחתי.

תורה ועבודת ה', שיחות בין רב לתלמידו.

דן אלינר.

מרכז שפירא,

המכון התורני שעל יד ישיבת אור עציון,

תשע"ה. 230 עמ'

(8502822‑08)

עשרות שיחות קצרות מחולקות לשמונה נושאים, ובהן ראשי פרקים ותמצית של תשובות לשאלות שבהן מתחבטים בני"שים צעירים.

משאלות שבתוך בית המדרש, כמו איך בוחרים ישיבה מתאימה, לימוד בגמרא עם תרגום או בגמרא רגילה, איך מבדילים בין הקפדה במצוות לחומרות מיותרות או לא מתאימות, מה הן ההנהגות הנכונות ב'בין הזמנים' ועוד, ועד לשאלות שנשאלות מחוץ לבית המדרש: בצבא – על לימוד תורה בקו ועוד, ובבית – הגישה לפערים בין בני הזוג, קרבה או ריחוק מההורים לאחר הנישואין, היחס לעיכוב בהיריון, צניעות בתוך הבית ומחוצה לו ועוד הרבה.

זהו דו שיח בין רב מבין לתלמיד קרוב, עם מקורות והסברים, בגישה רכה שיודעת גם לקבוע גבולות. כלי נפלא למחנכים ולמתחנכים.

***

חוט של חסד.

ביאורים וחידושים על חמישה חומשי תורה.

רבי אליהו הכהן האיתמרי.

ירושלים,

אורות פלא,

תשע"ה. 20+תתעה עמ'

(6413780‑02)

ר' אליהו איתמרי בעל 'מדרש תלפיות' נפטר בשנת תפ"ט בעירו איזמיר.

הוא הספיק לחבר עשרות ספרים שרק חלק מהם נדפס בחייו ולאחר מותו, ביניהם 'חוט של חסד' על התורה שנדפס בשנת תרכ"ה. עתה, אחר שעברו מאה וחמישים שנה נוספות, הספר זכה לצאת לאור במהדורה מתוקנת, מוערת וממופתחת, הכוללת גם מבוא גדול לתולדות המחבר.

דוגמית קטנה: על הפסוק "ועתה נפשנו יבשה אין כל בלתי אל המן עינינו" מפרשת השבוע שעבר, אומר המחבר שלא יעלה על הדעת שהקישואים והשומים של מצרים נעמו לאבותינו יותר מהמן שטעמו היה כטעם לשד השמן. אלא שנפשם הייתה יבשה, מפני שהם הרגישו שהם אוכלים במו פיהם את שכרם לעולם הבא...

[email protected]