מוטי יוגב
מוטי יוגבצילום: הדס פרוש, פלאש 90

ניסיונם של מי ממפקדי צה"ל לפגוע בסמכויות הרבנות הצבאית הראשית שבין ייעודיה לפעול לחיזוק רוח הלחימה בצה"ל ולתבוע שיעסוק בכך רק חיל החינוך, הוא דבר חמור שעלול לפגוע בחיבור העמוק לשורשינו, לרוח עם ישראל וצה"ל ולפגוע בביטחון ישראל.

"כי האדם עץ השדה, כמו העץ הוא צמא למים..." (נתן זך, על פי דברים כ'). כעץ שמעמיק שורשיו וחי מהמים שהם יונקים, כך האדם בכלל, האדם מישראל והלוחם הישראלי בפרט. ערכי צה"ל, רוח הלחימה וחוסן מפקדיו וחייליו נשענו מאז ומעולם על התנ"ך וערכיו וגיבורי ישראל לדורותיהם. הקראת פסוקי פרק א' ביהושע בטקסי ההשבעה לצה"ל על ידי הרב הצבאי: "הלא ציוויתיך חזק ואמץ, אל תערוץ ואל תחת, כי עמך ה' אלוקיך בכל אשר תלך", שימשה מקור עוצמה לחיילי צה"ל. כך גם פסוקי כוהן משוח מלחמה בספר דברים: "אתם קרבים היום למלחמה על אויבכם, אל ירך לבבכם אל תיראו... כי ה' אלוקיכם ההולך עמכם להילחם לכם עם אויבכם להושיע אתכם".

פתגם אנגלי ששמעתי מפרופ' בן שלמה באוניברסיטת תל אביב אומר כי "אין אתאיסטים בשוחות". משמעותו שהלוחם העומד בפני האפשרות שיידרש למסור את נפשו בקרב, גם אם הוא חילוני בהשקפותיו, באותם רגעים הוא מתחבר למקור חייו – לבורא העולם - ומבקש להתפלל לאלוקיו.

את פקודת היום של בוקר מלחמת ששת הימים סיים מפקד פיקוד הדרום דאז, האלוף ישעיהו גביש ז"ל, במילים: "ויהי ה' עמכם".

בפקודות הצבא ובפקודות הרבנות הצבאית הראשית נאמר כי הרבנות הצבאית הראשית תעסוק גם בחיזוק רוח הלחימה של מפקדי צה"ל וחייליו. לפעילותה של הרבנות הצבאית יש ערך חיוני וחשוב לחיזוק רוח צה"ל וביטחון ישראל, ומוטב לקצין חינוך ראשי שלא יפגע בשורשים אלא רק יוסיף ערכים.

אל"מ (מיל') מוטי יוגב

חבר כנסת (הבית היהודי), חבר בוועדת החוץ והביטחון