לאכוף את התקנות הקיימות. צילום אילוסטרציה (למצולם אין קשר לכתבה)
לאכוף את התקנות הקיימות. צילום אילוסטרציה (למצולם אין קשר לכתבה)צילום: מרים אילסטר, פלאש 90

ילדה כבת שבע נפצעה מפגיעת אופניים חשמליים כמה ימים אחרי שפעוטה כבת שלוש נפגעה גם היא באותן נסיבות. לפני חודשים אחדים קשיש תל אביבי נהרג מפגיעתם של אופניים כאלה.

בעקבות האירועים האחרונים עלתה לסדר היום בעיית רוכבי האופניים החשמליים – החל מגילם  הצעיר של הנהגים, דרך נסיעה בכלי ממונע ללא הכשרה ומבחן מתבקשים, ועד היעדר כיסוי ביטוחי. סוגיות אלה ואחרות עלו השבוע בדיון מיוחד שקיימה ועדת הכלכלה של הכנסת.

ח"כ יצחק וקנין (ש"ס), שעמד בראש הדיון, הזכיר כי אותה ועדה קיימה לפני כשנה שורת דיונים מעמיקים שעסקו בגיל הרוכבים, במהירות הנסיעה, בשאלת הרישוי והביטוח ובסוגיות נוספות, אך "הבעיה המרכזית היא שהתקנות הקיימות לא נאכפות, לכן גם אם הן ישודרגו - דבר לא ישתנה ללא אכיפה", אמר.

סגנית היועצת המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, טענה בדיון כי "לא צריך לתקן שום דבר, צריך לאכוף את הקיים. אם אין אכיפה והסיכוי להיתפס הוא קטן, אז אין הרתעה ואין טעם בחוקים נוספים". מנכ"ל המשרד לביטחון פנים, רותם פלג, אמר כי החקיקה בעניין הפקחים התעכבה בשל הבחירות, והוסיף כי השר גלעד ארדן מתכוון לקדם אותה באופן מהיר.

סוגיית הביטוח עלתה גם היא לדיון בישיבה. שוש כהן-גנון, סגנית נשיא לשכת סוכני ביטוח, אמרה כי "שנת 2015 עד כה מסתמנת כשנה עם אלפי נפגעים כתוצאה מתאונות של רוכבי אופניים חשמליים. לכל אותם נפגעים אין מענה ביטוחי, ואין למי לפנות על מנת לקבל עזרה כלכלית. מנגד חברות הביטוח לא מוכנות לבטח רוכבי אופניים חשמליים. פנינו בעניין לכל החברות ונענינו בשלילה. לצערי החברות לא מספקות פתרון ביטוחי, לא לאזרחים הולכי הרגל ולא לרוכבים".

בסיכומה של הישיבה דרש ח"כ וקנין כי "עד להסדרת שינויים בתקנות, המשטרה נדרשת להגביר את האכיפה ולוודא שילדים מתחת לגיל 14 לא עולים על אופניים חשמליים. כמו כן נדרשת המשטרה להוריד את הרוכבים מהמדרכות".  

במשטרה מתכוונים להמליץ על קביעת דרגת רישיון לרוכבי אופניים חשמליים, וגם רישוי לכלי הרכב עצמו. הבעלים יצטרכו לעבור מבחן נהיגה על כלי זה ולשלם אגרות, ויחולו מגבלות על הכלי בהתאם להספק המנוע, כך לפי המלצות המשטרה בעניין.