בצלאל סמוטריץ בכנס אריאל

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) הוביל היום (חמישי) מושב בכנס מחקרי יהודה ושומרון באוניברסיטת אריאל, שעסק בדיני המקרקעין ביהודה ושומרון.

המושב נערך בשיתוף עם תנועת רגבים, והרצו בו פרופ' חיים זנדברג מהמכללה למנהל שסקר את דיני ההתיישנות ואת דרכי רכישת הזכויות במקרקעין ביהודה ושומרון, ד"ר חגי ויניצקי מהמרכז האקדמי שערי משפט שעסק בפומביות מרשמי המקרקעין ביהודה ושומרון והצביע על האבסורד שבהטלת החסיון על המרשם, ד"ר הראל ארנון שעסק בבניה ונטיעה במקרקעי הזולת כפתרון אפשרי למבנים שהוקמו על קרקע פרטית ומנכ"ל תנועת רגבים יהודה אליהו שהציג מחקר ססטיסטי שמוכיח את ההטיה בבית המשפט העליון בין עתירות שמוגשות מימין לעתירות שמוגשות משמאל.

ח"כ סמוטריץ' עמד בתחילת המושב על החשיבות הרבה של פיתוח המשפט לקידום ההתיישבות. "הדין החל היום ביהודה ושומרון המבוסס על חוקים בני מאה וחמישים שנה פשוט לא מתאים למציאות וזה פוגע בהתיישבות גם ברמה הפרקטית וגם ברמה התודעתית".

סמוטריץ' שיבח בהקשר הזה את תנועת רגבים, שאותה הקים וניהל עד בחירתו לכנסת, על הקמת מכון המחקר המשפטי "מרכז אדם ואדמה" שעוסק בעידוד ופיתוח מחקר משפטי ביהודה ושומרון. הוא מתח ביקורת על התנהלות המנהל האזרחי ורשויות החוק ביו"ש "הרשויות מונעות במכוון רכישת קרקעות מפלסטינים, המטרה במניעת זכות העיון במרשמי המקרקעין היא למנוע מיהודים לרכוש קרקעות". קבע סמטוריץ'.

"בסופו של דבר לא יהיה מנוס מלהחיל את החוק הישראלי במלואו ביהודה ושומרון ולתקן את האנומליה המתקיימת באזור בין הדין למציאות. זה נכון אמיתית, ציונית ומוסרית", טען.

פרופ' זנדברג, תיאר את הבעייתיות שבהישענות על החוק העות'מאני, "אחת הבעיות בפרשנות החוק העות'מאני הוא התרגום, יש תרגומים שונים שניתן על פיהם לפרש את החוק בצורה שונה, וכך מאחורי כל ה'פלסטלינה' המשפטית עומדים בעצם שיקולים פוליטיים", מתאר זנדברג.

עו"ד ארנון תיאר את המצב ביו"ש כ"מציאות משפטית מוזיאונית", ומתח ביקורת סמויה על המצב בו גורמים משפטיים מיתממים ומתיימרים לומר שכל שיקוליהם עניינים.