חווי ארנפלד ומיכל אבן חן
חווי ארנפלד ומיכל אבן חןצילום: יוסף כהן

השכלה אקדמית לנשים חרדיות, עסק להגברה ותאורה ובית תה ירושלמי הם שלושת העסקים שהוקמו על ידי יזמי קרן שמש, אשר זכו בתואר "יזם השנה" לשנת 2015, בטקס השנתי המסורתי של הקרן.

השנה מציינת קרן-שמש עשור לפעילותה עם 2,271 יזמים, 408 מנטורים פעילים ו-1,130 תוכניות עסקיות.

מנכל"ית קרן-שמש מיכל אבן חן אמרה כי "טקס יזם השנה משקף את מטרתה העיקרית של  קרן-שמש הקשורה בקשר הדוק להצלחה עסקית של יזמיה. עשרה יזמים מובילים התמודדו גם השנה בשלוש קטגוריות: הצלחה עסקית, מסע אישי ותרומה לחברה ואנו מעניקים להם בפרס בשווי 10,000 ₪ לפיתוח העסק".

בתואר חביב או חביבת הקהל זכתה היזמת יפית סגל בעלת המיזם "לוקיט". את הפרס העניק אסף תדהר, מנכ"ל החטיבה העסקית בקבוצת Zap, גם הוא על סך 10,000 ₪.

ואלה הם הזוכים:

"שיא- קול": בקטגורית ההצלחה העסקית שבדקה פרמטרים פיננסיים, חדירה לשוק ואופק צמיחה, זכה היזם יונדב פורט. יונדב נכנס לפני כשנתיים וחצי לענף ההגברה והתאורה, שהינו מסוכן, רווי ותחרותי מאד.

למרות נתוני הפתיחה, ולמרות שלא היה לו ניסיון מוקדם בתחומי הניהול, הצליח יונדב להקים עסק המגלגל מחזורים משמעותיים, ושהיה רווחי לכל אורך הדרך- הן בהקמה והן בתקופת הצמיחה. חלק מייחודו של העסק הוא ביצירתיות של היזם במתן פתרונות מלאים ומהירים מאד ללקוחות.

חווי ארנפלד- קידום השכלה אקדמית לנשים חרדיות: בקטגורית תרומה לחברה, בה התמודדו עסקים המשלבים ראייה חברתית בחזון העסקי. המיזם כולל הקמה ותפעול של מסלולי לימוד נפרדים במכללות כלליות לנשים חרדיות. במגזר החרדי מקובל שנשים פונות ללימודים לתעודת הוראה, אולם הן נותרות ללא השכלה אקדמית ודרכן להתפתחות אישית חסומה.

ארנפלד, בשיתוף מכללות, בנתה מסלולים מותאמים, המאפשרים לבעלות תעודות הוראה להמשיך את לימודיהן. היא עוסקת גם בשיווק המסלולים במגזר החרדי, ובליווי הסטודנטיות בשנות לימודיהן. הייחודיות של המיזם היא פתיחת כיתות לימוד בתוך מוסד כללי, ולא בקמפוס נפרד ומרוחק. בשנת הלימודים הקרובה הם נערכים לפתיחת מסלולים חדשים לגברים מהמגזר.

חליטת'ה- בית תה ירושלמי: בקטגוריית המסע האישי, בה הצדיעה הקרן ליזמים שנדרשו לצלוח אתגרים קשים במיוחד, ולהתמודד עם קשיים ייחודיים בנקודת המוצא, ויכלו להם, זכה היזם גבריאל פיאמנטה. חליטת'ה הוא עסק לייבוא ולשיווק של תערובות תה איכותיות, הפועלת במסגרת של "בית קפה" בוטיק וחנות מתמחה בתה. בחנות מוגשים ונמכרים למעלה ממאה סוגי חליטות צמחים.

במהלך הקמת העסק ולאחר מכן נתקל גבריאל בקשיים כמו: קושי בהתמודדות עם דרישות רגולטוריות מחמירות (ענף המזון), התמודדות עם צניחה בביקושים עקב המצב הביטחוני ועוד.

הייחודיות היא בדרכים היצירתיות בהן התמודד פיאמנטה עם קשיים אלה וגבר עליהם. בין ההיבטים המרשימים במיוחד הוא דרכו השיווקית של היזם, שלמד להכיר את לקוחותיו ואת צרכיהם שלא על פי פרמטרים מקובלים של פילוח שוק – גם כאן הפגין יצירתיות וגילה דרכים חדשות ומוצלחות לאפיין את מגזרי הלקוחות שלו.