מזכיר הממשלה מגיש את הדו"ח
מזכיר הממשלה מגיש את הדו"חצילום: קובי גדעון / לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיבל לידיו בפתח ישיבת הממשלה את דו"ח התגובה הישראלי לדו"ח ועדת שאבאס לחקר מבצע צוק איתן שיפורסם מחר.

"נחשוף את האמת - ישראל לא ביצעה פשעי מלחמה", אמר נתניהו. "נפעל בכל מקום וככל שנדרש כדי להתמודד עם טענות שקריות ויוזמות אנטי-ישראלית. הדו"ח הזה מציג את העובדה האמיתית ומוכיח שהפעולות שביצע צה"ל נעשו בהתאם לדין הבינלאומי".

מזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט שהגיש את הדו"ח לראש הממשלה אמר כי הדו"ח הוכן לאורך חודשים ארוכים, מאז הסתיים המבצע בשיתוף פעולה של גופים רבים, בראשם משרד המשפטים, משרד החוץ, הפרקליטות הצבאית וגופים נוספים בצה"ל והמטה לביטחון לאומי.

"הדו"ח מציג את הרקע למבצע צוק איתן ואת יעדיו של המבצע וכולל מספר פרקים, לרבות פשעי המלחמה שבוצעו על-ידי חמאס וארגוני טרור אחרים במהלך המבצע, איומי הטרור שנשקפו לאזרחי ישראל והמאמצים שמדינת ישראל עשתה על מנת להגן על אזרחיה, התנהלות צה"ל במהלך המבצע, בדגש על הצעדים השונים שננקטו כדי לפעול על-פי כללי הדין הבינלאומי ולצמצם ככל הניתן פגיעה באוכלוסייה אזרחית, ולבסוף מנגנון הבדיקה והחקירה שפועל מאז סיום המבצע, על-מנת לבחון טענות בדבר הפרות, לכאורה, של דיני הלחימה מצד חיילי צה"ל במהלך מבצע צוק איתן". 

"אני רוצה להודות לך ולצוות שעסק בהכנת הדו"ח הזה", אמר ראש הממשלה למנדלבליט, "הוא חשוב במיוחד משום שמדינת ישראל נמצאת תחת התקפת דה-לגיטימציה חסרת תקדים. המתקפה הזאת איננה עניינית, היא פוליטית. המטרה שלה היא להשחיר את מדינת ישראל, ולמתקפה הזאת אנחנו מתכוננים להגיב. זאת תגובה אחת, אנחנו נפעל בכל מקום ככל שנדרש, כדי להתמודד עם טענות שקריות ועם יוזמות אנטי-ישראליות".

"אני מברך על הדו"ח הזה, שמציג את התמונה האמיתית לגבי המבצע. הדו"ח מוכיח באופן חד משמעי שהפעולות שביצע צה"ל וביצעו כוחות הביטחון במבצע צוק איתן נעשו בהתאם לדין הבינלאומי. הן נעשו מתוך הצורך להגן על אזרחי המדינה מול ארגון טרור רצחני שמבצע פשע מלחמה כפול. הוא יורה במכוון על אזרחים תוך שהוא מסתתר במכוון מאחורי אזרחים. חמאס עשה שימוש בבתי ספר, בבתי חולים, במסגדים, במתקני או"ם, בשכונות מאוכלסות בצפיפות למטרות צבאיות. הוא שיגר מתוכם, במכוון, רקטות, הטמין בהם מצבורי נשק, הקים שם חמ"לים, פתח שם פתחי כניסה למנהרות, כל אלה במכוון. הירי הוא פשע מלחמה, ההסתתרות המכוונת במתקנים אזרחיים - פשע מלחמה. יש כאן פירוט מפורט של הרקטות, של המנהרות, של פצמ"רים, כל אותם דברים שנעשו על ידי החמאס"

לדבריו "הדו"ח הזה מצביע על ממצאים דומים שאליהם הגיעו גנרלים בכירים מארצות הברית ומאירופה. הם קבעו מפורשות שישראל פעלה מעבר לכל סטנדרט בינלאומי במהלך המבצע כדי להימנע מפגיעה בחפים מפשע. הם מכירים את הסטנדרט הבינלאומי, הם מכירים את זה על הצבאות שלהם, הם אומרים שישראל פעלה מעבר לסטנדרט הבינלאומי"

"מדינת ישראל וצה"ל אכן מחויבים לכללי הדין הבינלאומי, גם כשאנחנו נלחמים בארגוני טרור שמפרים את הכללים הללו בצורה מכוונת. אני חייב להגיד שהמחויבות שלנו לא נובעת מדו"ח כזה או אחר של ועדה כזו או אחרת של האו"ם. היא נובעת מכך שישראל היא מדינה דמוקרטית, מדינה מוסרית, מדינה ערכית שפועלת לפי הדין הבינלאומי". 

"אנחנו גם לא חוששים לבדוק את עצמנו כשצריך", הוסיף נתניהו, "מנגנוני הבדיקה והחקירה שקיימים במדינת ישראל ביחס לטענות על הפרת דיני מלחמה הם מהמובילים בעולם. כשמגיעות טענות אמינות הן נבדקות כנדרש. אני משווה את זה למה שעומד להתפרסם בקרוב, הדו"ח של ועדת החקירה מטעם מועצת זכויות האדם של האו"ם. אם היה פעם שם של גוף שסותר את תוכנו - הנה דוגמה לכך, כי הגוף הזה כבר הוכיח את העוינות שלו לישראל, את חוסר האובייקטיביות שלו נגד ישראל, ולא רק נגד ישראל. מדובר בארגון שקיבל יותר החלטות נגד ישראל מאשר נגד סוריה, איראן וצפון קוריאה גם יחד. ארגון שהחליט לחקור את מבצע "צוק איתן" יום אחרי חטיפתם ורציחתם של שלושת הנערים".

"שלישית, הארגון הציב בראש ועדת החקירה אדם מוטה מראש ומסית נגד ישראל שנאלץ להתפטר כי התברר שהוא קיבל תשלום מארגונים פלסטינים. מי שרוצה לדעת את האמת, שיקרא את הדו"ח הזה (דו"ח עמדת ישראל) ויקרא גם את דו"ח הגנרלים הבכירים. מי שרוצה בהאשמה אוטומטית נגד ישראל, שאין לה בסיס, יבזבז את הזמן בקריאת הדו"ח של ועדת האו"ם. אנחנו מצדנו נמשיך להגן על החיילים שלנו, הם ימשיכו להגן עלינו". 

"חמאס ביצע פשעי מלחמה"

הדו"ח מציג את פשעי המלחמה של חמאס וארגוני הטרור הנוספים ברצועת עזה, כולל עדויות וחומרים שמוכיחים שהאסטרטגיה של חמאס הייתה למשוך את הלחימה לאזורים עירוניים מיושבים ולהשתמש בנוכחות של האוכלוסייה האזרחית כמגן אנושי.

בנוסף הדו"ח מפרט מקרים שבהם טרוריסטים התחזו לאזרחים ולחיילי צה"ל, מפקדות צבאיות פעלו מתוך בתים אזרחיים, מסגדים שימשו כעמדות צלפים, בתי ספר שימשו כמחסני נשק, מטעני חבלה הטמנו במבנים אזרחיים ומנהרות נחפרו מתוך בניינים אזרחיים ואזורי מגורים. הדו"ח אף מביא מקרים בהם החמאס הכריח אזרחים להגיע ולהישאר באזורי לחימה ולהתעלם מאזהרות צה"ל שניתנו לפני תקיפות של מטרות טרור באזורים אלה.

מנגד מפרט הדו"ח את מחויבות צה"ל לשמירה על החוק הבינ"ל והפעולות שהוא ביצע על מנת לצמצם את הפגיעה באזרחים, לרבות אזהרות לאזרחים באזורי לחימה, צעדים לווידוא המטרות הצבאיות לפני כל תקיפה, שימוש בחימוש מדויק במטרה למזער נזק הקיפי ועוד. היו מקרים בהם צה"ל ביטל תקיפות מתוכננות מחשש לפגיעה באזרחים.