אייל ינון
אייל ינוןפלאש 90

היועץ המשפטי של הכנסת עו"ד אייל ינון שיגר הערב (שני) מכתב אל חברי הכנסת, שבו מזהיר מפני "שדלנות אסורה בכנסת של בעלי השפעה ניכרת על בחירתם של חברי הכנסת".

ינון מתכוון לחברי מרכז ולפעילי המפלגות שלדבריו פונים אל חברי כנסת כדי לקדם אינטרסים כלכליים של לקוחותיהם בלי שקיבלו אישור לפעול כלוביסטים.

''פעילים אלה לא ביקשו ולא קיבלו היתר לפעול כשדלנים בכנסת, הם אינם נושאים תג מזהה אותם כשדלנים, ופרטי לקוחותיהם אינם מפורסמים באתר הכנסת. פעילות זו ככל שהיא מתנהלת בתחומי הכנסת היא אסורה על פי חוק הכנסת".

ינון הוסיף כי פעילות שדלנות אסורה בכנסת אף עלולה להיות בגדר של עבירה פלילית. "השפעה של חברי 'גוף בוחר' במפלגה, ושל אנשים בעלי השפעה ניכרת על בחירתם של חברי הכנסת ('קבלני קולות', על חברי הכנסת מאותה מפלגה היא לגיטימית ככל שהיא משמשת לקידום אינטרסים מפלגתיים, ציבוריים ופוליטיים, ולכן גם נוכחותם של פעילים אלה בכנסת לצורך זה היא לגיטימית".

"אולם כאשר השפעה זו ושהותם בכנסת הופכים קידום בשכר של אינטרסים כלכליים עסקיים, או לשדלנות בשכר, תהא מטרתה אשר תהא, הרי שפעילות זו אינה לגיטימית, וכאמור היא עולה כדי עבירה פלילית".

לדברי ינון, "שדלנות בשכר או נגד קבלת טובת הנאה, של גורמים, הוא ביטוי מובהק, לתרגום כוח ההשפעה הפוליטי לרווח כלכלי אסור, ולניצול תלותם של נבחרי הציבור במי שיכולים להשפיע על עתידם הפוליטי". הוא פנה מחברי הכנסת - "מי שנתקל בפעילות מסוג זו, הוא מתבקש לדווח על כך לקצין הכנסת".