סילבן שלום
סילבן שלוםצילום: הדס פרוש, פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה הערב (שני) את בקשת הממשלה להאריך בצו את תוקפו של חוק האזרחות והכניסה לישראל (הוראת שעה), עד לסוף חודש יוני 2016.

57 חברי כנסת תמכו בבקשה להאריך את החוק שמונע איחוד משפחות ערביות, 20 התנגדו ו-5 נמנעו.

שר הפנים סילבן שלום אמר כי "הרקע להחלטת הממשלה ולאחר מכן לחקיקת החוק הנדון, היה בחינת המציאות הביטחונית מאז פרוץ העימות המזוין בין ישראל לפלסטינים, אשר הראתה מעורבות גוברת והולכת של פלסטינים תושבי האזור, שניצלו את מעמדם בישראל שנתקבל בעקבות הליכי איחוד משפחות עם ישראלים לשם מעורבות בפעילות טרור ובכלל זה סיוע לביצוע פיגועי התאבדות''.

השר שלום הזכיר כי תוקפו של החוק נקבע תחילה לשנה אחת, ועם סיומה הוארך תוקפו עוד מספר פעמים. שר הפנים הדגיש כי פוטנציאל הסיכון הביטחוני גובר לנוכח ההתפתחויות האזוריות והבינלאומיות שחלו בשנה האחרונה, בדגש על המצב הביטחוני מול רצועת עזה והעלייה החדה בפיגועי הטרור בעיקר לאחר חטיפת שלושת הנערים.

לדבריו, בחודשים האחרונים ניכרת עלייה בפיגועי הטרור. "עליה בפיגועי 'מפגע בודד', מופעי טרור לרבות טרור עממי. לצד זאת, בשנה האחרונה נחשפה תשתית צבאית של החמאס שפעלה להקים חוליות צבאיות ביו"ש''.

"מדינת ישראל נמצאת עדיין במצב של עימות מזוין מול ארגוני הטרור בשטחי יהודה, שומרון ורצועת עזה וכן נתונה לאיומים ביטחוניים מצד מדינות אויב ואזורים עוינים. לפיכך, לאור כל האמור לעיל, ולצד שיקולי הביטחון הלאומי, מתקיימים טעמים ביטחוניים המצדיקים, כשלעצמם, את הארכת תוקף החוק בשנה לעת הזו", הוסיף.

יו"ר מרצ ח"כ זהבה גלאון תקפה את הבקשה להאריך את תוקפו של החוק. "אין קבוע כמו הזמני. מה שהכנסת הזו עושה זה להיות חותמת גומי ולהכשיר את השרץ של אחת החרפות שמכתימות את ספר החוקים הישראלי. מה שההצעה הזו אומרת זה שפתאום כל אזרח ערבי הופך למפגע בפוטנציה.

"אין חוק כזה להטיל מגבלות דרקוניות על הזכות להתאהב, האם זה מתקבל על הדעת שאזרח יהודי שמתאהב במישהי ממדינה באירופה יכול להביא אותה לפה אבל כשאזרח מטייבה מתאהב במישהי מטול כרם הוא לא יכול?", שאלה.

ח"כ זוהיר בהלול (העבודה) אמר כי "הורגים את האהבה ועושים לה וידוא הריגה. ישראל הפכה למעיין כוחות השיטור נגד האהבה. מי שמכם לעלזאזל להעמיד גדרות כנד אישור יחסי האישות שהדתות קבעו את חשיבותן? מי שמכם לכל הרוחות לחוקק חוקים אל מול אלה שכל מטרתם היא להינשא? כלום פרו-ורבו הפכה לעבירה? מדוע הדמוגרפיה באה על חשבון הדמוקרטיה?".

השר סילבן שלום הגיב לדבריהם של חברי האופוזיציה, "אפשר להיות יפי נפש, אבל אפשר גם להסתכל על המציאות ומה לעשות שהיא הרבה יותר מורכבת מהדרך שבה אתם בוחרים לראות אותה".