מייקל אורן
מייקל אורןיוני רייף

חבר הכנסת מייקל אורן (כולנו), לשעבר שגריר ישראל, בוושינגטון, מאשים את נשיא ארצות הברית ברק אובמה בנטישת ישראל מאז שנבחר לנשיא ונכנס לבית הלבן בשנת 2009.

במאמר שפרסם בעיתון "וול סטריט ג'ורנל" טען אורן כי גם אובמה וגם ראש הממשלה נתניהו עשו טעויות ביחסי ישראל-ארה"ב בשש השנים האחרונות, אך לדבריו אובמה עשה אותן בכוונה תחילה.

לדברי אורן, הנשיא האמריקני נטש שני עקרונות עיקריים שליוו במשך שנים את היחסים בין המדינות: הימנעות ממחלוקות פומביות ומחויבות של שני הצדדים לא להפתיע בשינויים של מדיניות החוץ.

חבר הכנסת אורן מזכיר את נאומו של ראש הממשלה נתניהו בקונגרס האמריקני, שבועיים לפני הבחירות בישראל. הוא מציין כי ההחלטה לנאום היתה טעות אך מוסיף כי הנאום יצא לפעול בתגובה לטעויות שעשה אובמה מאז נכנס לבית הלבן.

אורן מתייחס גם לזעם האמריקני על הבנייה ביהודה ושומרון ובמזרח ירושלים ומסביר כי ההודעות על הבנייה יצאו מ"פקידי ממשלה בדרגי ביניים" שהפתיעו גם את ראש ממשלת ישראל.

הוא הדגיש כי אובמה מעולם לא היה אנטי־ישראלי אך לאחר השבעתו לתפקיד הנשיא הוא ''יצר פער בין ישראל לארה"ב". במאמרו של אורן צוטט דברים שאמר אובמה בשנת 2009, ולפיהם "כאשר אין פער בין ישראל לארה"ב, ישראל יושבת בחוסר מעש, דבר שפוגע באמינות של ארה"ב מול מדינות ערב".

לדברי אורן, ממשל אובמה התעלם מההשלכות של עקירת היישובים בגוש קטיף וההצעות מרחיקות הלכת שהוצעו לפלסטינים ב-2000 וב-2008 ונדחו על ידם.