כסף
כסףצילום: פלאש 90

בארגון 'פעמונים' הושק באחרונה משחק משפחתי חדש שתכליתו הטמעתם של כללים נכונים לניהול נכון של כסף ותקציב כבר בקרב נערים וילדים.

על המשחק המופץ בחינם, 'תיק תק-ציב' שמו, ברשת האינטרנט, שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם מי שעמדה מאחורי פיתוחו, שירה גולומינסקי-קולמן, מנהלת 'פעמונים בעסקים'.

לדבריה המשחק החדש מבקש להיות כלי עבור הורים המבקשים להעלות את הדיאלוג המשפחתי סביב סוגיות כסף, תקציב, מימון וניהול משק הבית, ובאופן שיהיה חווייתי, מאתגר ומתאים לכל המשפחה, החל מגיל שבע.

לדבריה אופיה של כל משפחה והמבנה הפנימי שלה גורם לכך שהמשחק ייראה אחרת ממשפחה למשפחה ומדיון לדיון, "שילבנו במשחק את כל מה שקורה בחיים, בצורה מתאימה כמו קניות, סופר, בילויים, חשבונות חשמל והפתעות לטובה או לרעה כמו דודה מאמריקה שמגיעה. מינון ההפתעות הטובות נמוך כמו בחיים, אבל גם הן קיימות".

המשחק כולל לוח אישי לכל שחקן ואותו יש למלא במהלך החודש – כרטיסי בילויים אוכל חשבונות חשמל, פריסת חיסכון ואשראי ועוד. ישנם כרטיסי חובה כדוגמת מזון שחובה לרכוש אבל ישנם גם מוצרי רשות כמו בילויים שניתן לרכוש על פי החלטת השחקן.

במרכז המשחק ניצבים קלפים כשעל כל אחד תעריף והשחקן צריך להכריע אם הוא רוצה לרכוש אותם או לא ולהמתין אולי למועד מאוחר יותר, או למחיר אחר. "הוא עושה למעשה את מה שאנחנו עושים בחיים. הוא חושב אם אני צריך את המוצר והאם זה משתלם לי".

משימת היעד של השחקנים היא שילוב בין רכישה מוקדמת לבין רכישה יעילה. "לא בכל תור אתה יכול להחליט אם אתה קונה או לא, כי כמו בחיים יש קלפים שנופלים עליך ואתה חייב לקנות אותם ולא משנה מה כתוב בהם...".

אם נדמה לכם שהמשחק מעט מסובך ומורכב, גולומינסקי-קולמן מציעה שלא להיבהל. כשרואים את הקלפים עצמם עם הגרפיקה והצבעוניות הדברים נראים פשוטים בהרבה. מעבר לכך, היא מזכירה כי מדובר במשחק שמשוחק ילדים והורים יחד, כך שילדים בגילאי 7 אינם מתמודדים עם המשימות הכלכליות לבדם.

ומה קורה כשפתאום, תוך כדי משחק, ילדים מגלים ששיקולי הדעת של הוריהם אינם מהמשובחים...? גולומינסקי-קולמן מציינת כי גם תסריט כזה אפשרי, ובהחלט לא פעם הורים לומדים מילדיהם, כשם שבתחומי חיים אחרים ילדים מתגלים כמורים מעולים.

עוד נשאלה שירה גולומינסקי-קולמן אם המציאות המשתנה בין משפחה למשפחה, מציאות שבה נורמה בעשירונים עליונים כלל אינה נחשבת לאופציה עבור עשירוני המרכז, גורמת לכך שהמשחק אולי אינו רלוונטי עבורם. גולומינסקי-קולמן משיבה וקובעת כי המשחק מתאים לכלל הציבור אך, כאמור, הוא ייראה שונה מבית לבית כי הדילמות שונות והערכים שונים. דוגמא לכך היא בילוי שזוכה למחירים שונים כמו סרט לבד או סרט עם שתייה ופופקורן. בחלק מהבתים סרט הוא האפשרות היחידה ובבתים אחרים הדברים מגיעים יחדיו.

המשחק יכול גם לעלות ברמה על פי רצונם של המשתתפים החפצים במהלכים קשים יותר.

ומה לגבי התחושה שהעיסוק בכסף הופך את הילדים והנערים המשחקים בו לחומריים מדי? גולומינסקי-קולמן מציעה לכולנו להיות מציאותיים: "ראשית, לא המסיים ראשון הוא המנצח. פעמים רבות מי ששקל נכון את צעדיו הוא המנצח. מעבר לכך, כסף הוא חלק מהחיים ואם לא נלמד להתנהל איתו בחכמה זה יפגע בנו בהמשך. ילד נחשף לכסף כבר בגיל שלוש או ארבע כאשר הוא מקבל שני שקלים לקנות ארטיק והוא צריך לדעת איך להתנהל עם זה. אנחנו מדברים עם הילד בגובה העיניים במשחק. אנחנו רוצים לעודד אותו לפתוח בשיח הזה ולחשוף אותו לשיח המשפחתי הזה. זה כמו נימוסי שולחן. אי אפשר לנחות על בחור בגיל 18 עם נימוסי שולחן. צריך לחלחל לאט לאט שלב אחר שלב. כך זה גם עם כסף".

גולומינסקי-קולמן מספרת על תגובותיהם של ילדים למשחק שמפתיעות גם את מפתחיו. "התגובות מדהימות. אנחנו בשוק מהתגובות. ילדים התעקשו להישאר לסיבוב נוסף כי הם בטוחים שעכשיו הם יהיו חכמים יותר והם רוצים להוכיח את זה".

עוד היא מציינת כי גם תגובותיהם של הורים מצויינות שכן אלה לא ידעו כיצד לפנות לילדיהם בנושאים שכאלה והמשחק פותח בפניהם צוהר ואף יותר מכך אל העולם הסגור הזה של כלכלת הבית.

להורדת המשחק:

http://www.paamonim.org/wp-content/uploads/2015/05/תיק-תק-ציב.pdf