צנתור בריאות
צנתור בריאותצילום: אלי דדון

שיטה חדשנית של צינטור בריאות, המבוצעת בבית החולים כרמל, החזירה למטופל אחרי שנים של סבל וכאב, את היכולת לנשום לרווחה.

בשיטה החדשנית אותה יישם ד"ר אמיר אברמוביץ מוחדרים באמצעות ברונכוסקופיה קפיצים קטנים לחלל הריאות של החולה, מרחיבים אותו ומחזירים לחולה את יכולת הנשימה שהיתה חסרה לו.

בבית החולים כרמל מסבירים כי כ-70 אחוזים מהחולים הכרוניים במחלות ריאה בעולם חולים במחלת האמפיזמה COPD – נפחת הריאות. המחלה, המופיע בעיקר אצל מעשנים היא חסרת טיפול, וגם כשמפסיקים לעשן היא לא נעצרת. המחלה פוגעת קשות ברקמת הריאות מה שמוביל לירידה דרמתית באיכות החיים.

משה, בן ה-60, שהתחיל לעשן לפני 45 שנה סיפר, "הייתי אדם בריא, עבדתי פיזית במוסך ובשטח בלי הגבלה. כבר מגיל 12 התחלתי לעבוד ומעולם לא היו לי בעיות בריאות. לפני 4 שנים הרגשתי לא טוב הזמנתי אמבולנס והתעלפתי בבית". לאחר 10 ימים בטיפול נמרץ, התעורר משה וגילה כי הריאות שלו סתומות מסיגריות וכי הוא חולה ב-COPD. "הייתי בשוק מהמצב שלי, הפסקתי לעבוד והוכרתי כנכה 100 אחוז. זאת הייתה מכה אדירה וקשה עבורי, לא יכולתי לתפקד כל 100 מטר הייתי חייב לעצור כי נגמר לי האויר המוח שלי נכנס לסחרור, חיכיתי לנס שיציל אותי מהמצב הזה".

באמצעות הטכנולוגיה החדשה, הצליח משה לחזור לנשום. בבית החולים כרמל מסבירים כי מדובר בסליל מתכת מיוחד מחומר הנקרא "נטינול" שמשמש סטנטים קרדיולוגים בצנתורי לב, "החומר עמיד ומאושר להשתלה בגוף האדם כשהוא יודע לשמור על הזיכרון שלו. הקפיץ החדשני מוחדר לדרכי האויר הקטנות בריאה באמצעות ברונכוסקופ וצנתר ככשהוא מתוח וישר ובתוך הריאה הוא חוזר לצורתו הקפיצית. 

כשהסליל נפתח בתוך הריאה הוא מחזיר לריאה את האלסטיות שלה ועל יד כך בעצם הוא פותח את דרכי האויר, ומאפשר לאוויר הכלוא להשתחרר ובכך מקל דרמתית על החולה".

"תחשבו שאתם רוצים לנפח בלון כשהוא כבר נפוח באוויר כך המצב בריאות החולה, באמצעות הקפיצים החדשניים האויר הכלוא משתחרר וחולה מסוגל לחזור ולנשום".

משה סיפר כי מספר ימים לאחר הטיפול "כבר עליתי כמה קומות עם כ-60 מדרגות, ואחרי שבוע הלכתי לבקר את אחי שגר בקומה שלישית ועליתי את כל המדרגות אליו בבת אחת. מבחינתי זה פשוט מהפך, אשתי פערה פה ואף אחד לא מאמין למראה עיניו כשרואים איך אני הולך. אני מרגיש פשוט בעננים, פעם אסור היה לי לטוס והיום אני כבר יכול לטוס בלי בעיה. אני כבר מתכנן לטוס לבקר את הנכדים שלי באמריקה".

"הסובלים מהמחלה הופכים להיות נכים נשימתית", הסביר ד"ר אדיר, "הם נזקקים להסתובב עם בלוני חמצן רדיוס הסיבוב שלהם קצר והם מבלים את רוב היום בישיבה. לעיתים יש החמרות עם זיהומים בריאות ויכול להגיע לאי ספיקה נשימתית ולטיפול נמרץ".