גליק: המצאנו מקום קדוש - הכותל המערבי

"סטודנטים למען הר הבית" בשיתוף תאי הסטודנטים "לביא", "ישראלים" ו"אם תרצו" ואגודת הסטודנטים של אוניברסיטת תל אביב קיימו אתמול (רביעי) כנס שדן בשאלה - האם הר הבית אכן "בידינו"?

ח"כ ינון מגל (הבית היהודי) שהשתתף בפאנל אמר שמבחינתו האישית הר הבית הוא הלב של עם ישראל. "זה המקום שאלפי שנים אנו מתפללים עליו", אמר מגל, "זה המקום שהוא לב העניין. אנחנו ממשיכים להתפלל ובעזרת השם ביום אחד נממש את תפילותינו"

"בעיניי מדינת ישראל איננה תלויה בהר הבית", קבע מזכ"ל "שלום עכשיו", יריב אופנהיימר, "בן גוריון הכריז על מדינת ישראל כשהר הבית לא היה בידינו. הר הבית הוא מקום שנוי במחלוקת ואני שואל את הקהל - למה אתם פה? האם אתם פה בגלל האמונה הדתית או האם אתם פה בגלל הסכסוך הפוליטי שלנו על גבולות המדינה עם הצד הפלסטיני? ואני טוען שאתם פה בגלל הסכסוך הפוליטי, לא בגלל האמונה הדתית. איך אני יודע את זה? מכיוון שהרבנים המרכזיים בציונות הדתית בעבר טענו בצורה ברורה וחד משמעית - לא עולים להר הבית, זה דבר המנוגד ליהדות. והיום זה הפך להיות טרנד בקרב הציבור הימני"

"הר הבית הפוך ממקום קדוש למקום פוליטי של הפגנות פוליטיות", סיכם אופנהיימר, "בעיניי זה בטח לא דתי, זה לא קדוש וזה בעיקר מסוכן."

פעיל בית המקדש וחבר הליכוד יהודה גליק ביקר בדבריו את מה שמייצג הכותל המערבי בציבוריות היהודית. "ב-1967 נולד המקום הקדוש ביותר לעם ישראל", אמר גליק בהתייחסו לכותל והזכיר - "הר הבית הוא המרכז הפועם של העם היהודי מזה 3000 שנה. הוא המרכז הפועם של הציונות, הרצל היה חילוני אבל הוא כותב על הר הבית והמקדש. כל פעם שכתוב את המילה 'ציון' בכל מקום בתנ"ך ובכל מקום בתפילה זה הר הבית"

"המקום הזה חיכה לנו כל כך הרבה זמן", המשיך גליק, "והנה קיבלנו אותו, עלינו אליו ואמרנו "טפו! לא רוצים אותך אלוקים! מה אתה בכלל מבין ומביא לנו את הר הבית? אנחנו לא רוצים. ואז הקמנו 'קרן למורשת הכותל'. אין 'מורשת' לכותל! המצאנו. מחקנו את שכונת המוגרבים כדי שיהיה כותל, כדי לייצר מקום קדוש חדש לעם היהודי".

בתשובה לשאלה מה המצב הרצוי על ההר השיב ח"כ מגל שהמצב הרצוי ביותר הוא בניית בית המקדש - "אני בן אדם אמוני, כשאני מתפלל אני משתדל להתכוון בתפילה. אני לא יודע איך זה יקרה - אם זה ירד מהשמיים או שנבנה את זה"

מגל אף קרא לפעול נגד הגופים המוסלמים ששולטים כעת בהר - "את אלה הנקראים "שומרי המקומות הקדושים של האסלאם" שתוקפים שם, צועקים שם וכדו' צריך להעיף מהר הבית ולהרגיע את השטח. צריך בתונה למצוא דרך שיהודים יוכלו להתפלל שם. צריך בשלב זה להביא לרגיעה. זה מה שצריך לקרות".

ח"כ דני עטר מהמחנה הציוני התייחס באופן חיובי במיוחד לצדקת הקריאה לזכויות שוות ליהודים בהר הבית וטען שהדבר שמונע את הפתרון זה דווקא המחלוקות בתוך העם היהודי בעניין ההיתר או האיסור לעלות למקום הקדוש. "קודם כול שאנחנו היהודים נחליט שמותר לעלות להר הבית", אמר עטר, "אחרי שאנחנו נחליט, צריך יהיה לשבת ולחשוב מה תהיה ההשפעה על העולם הערבי".