רון פרושאור
רון פרושאוררויטרס

שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, חשף בפני מזכ"ל האו"ם שורה של כשלים בכתיבת הביקורת על ישראל בדו"ח בנושא ילדים בסכסוך מזוין, שפורסם לפני ימים אחדים, בעקבות המלצותיה של שליחת המזכ"ל, לילה זרוגי.

"הדוח נכתב עם ארגונים פרו-פלסטיניים בעלי אג'נדה אנטי ישראלית מובהקת, המכנים את ישראל 'מדינת אפרטהייד', מקדמים את ה-BDS וחלקם אף מנהל קשרים עם חמאס", אמר פרושאור, "לעומת זאת, הנסיונות הישראלים להציג עובדות במהלך כתיבת הדו"ח נבלמו כמעט לחלוטין על ידי משרדה של זרוגי".

שגריר ישראל ציין כי לא מפתיע שישראל מופיעה בדו"ח יותר מאשר דאעש, טליבן ואל קאעידה, וחמאס נעדר ממנו לחלוטין, "נדמה כאילו הדו"ח נועד לבצר את העמדה האנטי-ישראלית הקבועה, ולרצות גורמי או"ם בעלי אינטרס פוליטי".

כזכור, בדו"ח שפורסם, ישראל אמנם לא נכללה בנספח רשימת המפרים הגדולים של זכויות הילדים בעולם, אך היא ספגה ביקורת חריפה. על חמאס, לעומת זאת, לא נמתחה כל ביקורת.

על פי הממצאים שמציג פרושאור, המחדלים החלו כאשר עצם כתיבת הדו"ח הוסתר מישראל, "כשנתגלה לה דבר קיומו של הדו"ח, ישראל דרשה להציג נתונים מצדה, אך דרישתה נדחתה. לעומת זאת, בכל אותו הזמן, משרדה של זרוגי בחר לשתף בתהליך העבודה ארגונים בעלי אג'נדה ופעילות אנטי - ישראלית מובהקת".

על פי הממצאים, לאחר חודשים של התעלמות, ישראל התבקשה להעביר ברגע האחרון את תגובותיה, אך רובן ככולן נדחו על הסף. בקשה להבהרות נוספות ולקבלת פרטים בנוגע לאירועים המוזכרים בדו"ח, לא זכו להתייחסות, וכך הדו"ח הסופי רצוף בפרטי מידע שישראל לא איששה עד לרגע זה.

פרושאור מצביע על כך שמתוך כלל הדו"ח 2% בלבד מוקדשים לעיראק, שבה דאעש פועל במלוא המרץ, 6% מוקדשים לסוריה, שבה נטבחים באופן יום-יומי מאות ילדים, ואילו ישראל זוכה באופן מפתיע במקום הראשון, ולמעלה מ -11% מוקדשים אך ורק לה.

פרושאור טען כי בדו"ח חסרות עובדות קריטיות הנוגעות לאירועים בשטח, ונדמה כאילו הוא נועד לבצר את העמדה האנטי-ישראלית הקבועה, ולרצות גורמי או"ם בעלי אינטרס פוליטי מובהק. הוא הדגיש כי תהליך העבודה עומד בניגוד להנחיות של מועצת הביטחון, אשר מורה בפירוש כי לממשלות יש תפקיד חשוב בתהליך.

"בדו"ח אין אזכור לשרשרת האירועים אשר הובילה למבצע 'צוק איתן' ולפעולות האלימות של חמאס, כירי הטילים וכשימוש באזרחים כמגן אנושי. ישראל מחויבת למשפט הבין-לאומי וחייליה עושים כל שניתן כדי למנוע פגיעה בילדים ובאזרחים חפים מפשע והיא תמשיך לנהוג כך.

אני קורא לך לבדוק את הממצאים המובאים בפניך ולנקוט כל הצעדים כדי לשנות את דרכי העבודה של משרדה של זרוגי וכדי להבטיח הוגנות ואמינות בעתיד".