נשים בכנס בנין שלם
נשים בכנס בנין שלםצילום: יח"צ בנין שלם

ראש מכון "בניין שלם", הרבנית דנה תירוש, מספרת בראיון לערוץ 7 על הכנס השנתי שיערך בכ"ו עד כ"ח בתמוז ועל המכון בראשו היא עומדת.

המכון הוקם לפני 20 שנה בגלל המחסור במקום שילמד לימודי משפחה, כפי שמספרת לנו תירוש, "בכל דבר אפשר לעשות תואר ראשון שני שלישי עוד, אבל במשפחה שזה המקום הכי מרכזי בחיים שלנו, הכי ליבתי, אנחנו נמצאים עם המשפחה הכי הרבה שעות ביום, זאת לפחות השאיפה, דווקא בנושא הזה אין הדרכה ואין הנחיה".

תירוש מתייחסת לאחת השאלות שמופנות אליה תדיר, "תמיד שואלים אותי מה עשו לפני עשרים שנה? איך הסתדרו בלי לימודי משפחה? התשובה שלי היא שבעולם המודרני יש הרבה יותר סימני שאלה ובעיות שמאיימות על המשפחה.

"הבעיות מגוונות, החל מזה שכל המדיות שגורמות להחצנה מאד גדולה ומביאה לכך שקשה לאנשים להסתכל על אנשים אחרים במבט פנימי ומאמין ועד בעיות מאד קשות בסמכות הורית וחינוך ילדים בעידן האינטרנט והאייפונים. לכן מה שהתאים לפני עשרים שנה לא תופס בימינו, והיום צריך לקבל כלים וללמוד את הנושא הזה".

כנס "בניין שלם" שיתקיים בבניין האומה בעוד כחודש, מתקיים כבר שבע עשרה שנים, בשנים האחרונות הגיעו כששת אלפים נשים לכל כנס, ולצד הכנס המוכר לנשים יש גם יום לגברים, "אנשים לומדים מבוקר עד ערב לימודי משפחה הכנס נמשך שלושה ימים. היומיים הראשונים לנשים בלבד, והיום השלישי מיועד גם לגברים וגם לנשים יש שיעורים מיוחדים לגברים בלבד, לנשים בלבד ושיעורים משותפים שמגיעים אליהם הרבה זוגות ואחרי השיעור הם יכולים לעבוד על נושא השיעור ביחד".

עם השנים הכנס הלך וגדל וגם הנושאים הפכו מגוונים. היום יכול כל נרשם לכנס לברור שיעור מבין עשרה שיעורים שמתקיימים בכל שעה. תירוש מסבירה את החשיבות במגוון, "כל אישה וגבר שבאים לכנס יכולים לבחור שיעור בהתאמה מאד מאד אישית בכל שעה יש שיעור לרווקות יש שיעור לנשואות צעירות יש שיעור לחינוך ילדים, יש שיעור לסבתות, יש מופע למי שרוצה להתרענן, יש סדנא ויש משהו חוויתי המגוון הוא גדול וזה מה שמיוחד בכנס. וככה אנשים יכולים ללמוד לימודי משפחה מבוקר עד ערב בלי שימאס להם, ואנשים מגיעים שנה אחרי שנה".

תירוש מצביעה על נקודה ייחודית בכנס, "יש שילוב מיוחד בין החוויה והכיף לבין הלימוד. הרבה אנשים שהולכים למשהו חוויתי מרגישים שהיה חסר קצת תוכן, קצת עומק ולפעמים יוצאים עם הרגשה של בזבוז זמן, ולפעמים ההפך, כשנמצאים במקום לימודי חסרה ההנאה, אבל בכנס 'בניין שלם' נוצר השילוב שאנשים מרגישים חוויה מאד מיוחדת ואווירה מאד נעימה, וגם התוכן היה מאד מדויק למה שאנשים ביקשו וציפו".

"אנשים יוצאים מהכנס עם רצון לעשות דברים טובים בבית מכאן והלאה. נשים אומרות לי 'תקשיבי אני יוצאת מהכנס אני רוצה לרוץ לחבק את הילדים שלי, אני רוצה לרוץ לפרגן לבעלי, בא לי להשקיע בבית, בא לי להשקיע בעצמי' יוצאים עם המון כוחות זה מדהים" מספרת תירוש.

השנה ב"בניין שלם" החליטו להוסיף בכנס מעבר להרצאות הרגילות, גם מפגשים על הבמה בין מספר מרצים כדי ליצור שיח ודיון. כמו כן לראשונה יתקיימו השנה שיעורים באנגלית אחרי שנוצר ביקוש. חידוש נוסף הוא הצגת תאטרון שיציג דילמות בחינוך ילדים.

הכנס אמנם פונה בעיקר למגזר הדתי לאומי אבל בפועל מגיעים גם ציבורים אחרים, "מעבר לקהל הדתי לאומי יש גם הרבה 'שוליים', זאת אומרת שמגיעות גם חילוניות וחרדיות. לא מעט חילוניות מרגישות מאד בנוח והנשואים הם באמת חוצי מגזרים זאת אומרת שיכול להיות שאישה חילונית או אישה חרדית כשהם מגיעות לכנס, בהתחלה חושבות לעצמן 'מה אני עושה פה?', אבל ברגע שהם יושבות על הכיסא ומתחילים לדבר הם שוכחות איפה הן נמצאות. התוכן הוא פשוט חוצה מגזרים".

לסיום אומרת לנו הרבנית דנה תירוש את ה'אני מאמין' שלה, "אני מאמינה שהמהלך הזה של יצירת מודעות ללימודי משפחה, הוא פשוט מקדם כל אחד במעגל הפרטי שלו וגם דוחף את עם ישראל קדימה. משפחות חזקות עם כיוון שמחזיקות מעמד לאורך זמן זה העתיד של עם ישראל ומשם נובע החוסן שלו".