איון יונה שיפמילר

איון יונה שיפמילר, חוקר במכון המחקר NGO monitor מתייחס בראיון לערוץ 7 להאשמות הקשות שמטיחות מדינות העולם בישראל, לאחר המבצע האחרון ברצועת עזה.

האם ישראל ביצעה פשעי מלחמה כמו שהעולם טוען?

"ברור שלצה"ל כארגון יש הוראות ברורות מה ניתן לעשות ומה לא ניתן לעשות. צה"ל כארגון שומר על החוק הבינלאומי ומתחקר בעצמו אירועים חריגים שעלו מדיווחי החיילים. לכן ייתכן שחיילים בודדים ביצעו מעשים אסורים, אבל צה"ל כגוף שומר על החוק הבינלאומי".

כיצד נלחמים באויב שמשתמש במגן אנושי?

"זאת אכן סוגיה קשה. צה"ל הפעיל מגוון אמצעים במהלך הלחימה בקיץ אחרון כדי להזהיר את האוכלוסייה האזרחית הפלסטינית שיתרחקו מאזורי מהקרבות, אם זה על יד שליחת מסרונים או נוהל 'הקש בגג' או דברים אחרים מהסוג הזה, וכשצה"ל עושה את הצעדים האלה הוא אף מסכן את החיילים שלו, על ידי שהוא מודיע לחמאס לאן החיילים יגיעו ומתי, ובכל זאת צה"ל עושה זאת כדי להרחיק אזרחים פלסטינים מהקרבות".

אנחנו יודעים האם ארגוני סיוע בינלאומיים עזרו לחמאס בלחימה נגד ישראל?

"בשנים שקדמו למבצע 'צוק איתן' היו מגוון של ארגונים לא ממשלתיים שפעלו ברצועת עזה כדי לקדם אינטרסים הומניטריים - פרויקטים של בניה ותשתיות. חלקם מגלים אהדה רבה לחמאס בין אם הם חושבים שהארגון הזה מייצג את האוכלוסייה הפלסטינית ובין אם מדובר באנשים שחושבים שצריך לקדם את האינטרסים ואת האג'נדה של החמאס.

"לכן כשמדינת ישראל שולחת סיוע לרצועה, בין אם מדובר במלט או בברזלים, דברים מהסוג הזה שיכולים לשמש את החמאס לצרכים הצבאיים שלו, היא צריכה לקחת בחשבון שיש ארגונים שפועלים ברצועה שלא בטוח שאפשר לסמוך על הנאמנות שלהם לשמור על הסיוע הזה מפני החמאס וארגוני טרור אחרים".   

אנחנו רואים הרבה דו"חות נגד ישראל, אתה סבור שהם מגיעים ממניעים אנטישמיים או מיחס עוין כלפי המדינה? 

"אני אתן לך דוגמא אחת. בשנת 2009, לאחר מבצע 'עופרת יצוקה' פרסם האו''ם את דו"ח גולדסטון, ואחד הארגונים שהגישו דו"חות לועדה והיו מעורבים בהכנת דו"חות לארגונים אחרים, הוא ארגון אל-חק. מנכ"ל הארגון שוואן ג'ברין, הורשע בעבר בסיוע לארגון הטרור החזית העממית לשחרור פלסטין.

''ישראל מכירה בארגון הזה כארגון טרור, גם ארה"ב וגם בריטניה. הארגון הזה משפיע על דו"חות שהוגשו לאו"ם בעבר ובהווה".