שוטר בשבדיה
שוטר בשבדיהצילום: רויטרס

שגריר ישראל בשבדיה, יצחק בחמן, מנע השבוע החרמת מוצרים ישראלים בשלושה סניפים של רשת המרכולים המקומית "קופ", בצפון שבדיה, ובעצם הצליח לעצור מקרה תקדימי של לגיטמציה להחרמת תוצרת ישראלית במדינה.

השגריר בחמן מספר לערוץ 7 כי המקרה החל לפני כחודשיים בעיירה בשם ורברג, הממוקמת בצפון שבדיה, ומונה כ-28 אלף תושבים.

"לרשת קופ, המונה מאות סניפים בכל רחבי המדינה (למעלה מ-650, נ"ק), יש בעיר שלושה סופרמרקטים, ואחת לשנה מתקיימת שם אסיפת צרכנים. ביוזמה של ארגונים פרו פלסטיניים, הוגשה לאסיפה הצעה להוריד מהמדפים מוצרים מתוצרת ישראלית, ללא הבדל היכן יוצרו ברחבי המדינה".

עקב העובדה שמרבית התושבים מחזיקים בעמדות המזוהות עם השמאל, האסיפה אישרה את המהלך, אבל הוא לא זכה לפרסום. 

לשגרירות נודע בעקיפין באיחור רב על המקרה, והשגריר בחמן התגייס באופן מיידי לעצור את המהלך. "פנינו אל הסניף המקומי וניסינו לפתור את הנושא מולם, ללא הצלחה. השתמשנו ברשתות החברתית, וידידים רבים שלנו העלו פוסטים בפייסבוק נגד ההחלטה, ואף הקימו דף פייסבוק נגד החרם", מספר השגריר.

הפעולה הראשונית הצליחה, כשאלפי פניות הגיעו להנהלת הרשת הארצית, ודרשו להסיר באופן מיידי את החרם, שאם לא כן – יקראו להחרמת כל סניפיה. בחמן מגלה כי הוא נועד עם מנכ"ל הרשת וההנלה הראשית וביקש מהם להתערב כנגד ביטול החרם. 

"הסברנו להם שמדובר בחרם שלא קשור לענייני סחר, והדבר עלול לפגוע ברשת עצמה, שכן מחר יבוא גורם אחר שירצה להחרים מישהו אחר, ובהחלטה מקומית יעשה זאת. הלחץ הכולל, הוביל את הנהלת הרשת לאיים על הסניפים המקומיים, להסיר מהם את שם המותג, ובעצם לפגוע בזיכיון שלהם", הוא אומר.

האיום הזה פעל היטב. "האסיפה הנבחרת של הצרכנים התכנסה שוב, והבהירה שההחלטה הקודמת התקבלה שלא בסמכות. ברשת הארצית היו מרוצים מאוד כי הם לא היו מאושרים, בלשון המעטה, מהמצב שנוצר". השגריר מבהיר עוד כי החשש הגדול היה מפני תקדים שייתן לגיטמציה לחרמות אחרים. "יצרנו כאן מהלך משולב, כשהפוליטיקה, הרשתות החברתיות וההידברות הישירה, הביאו את התוצאה הרצויה". 

לסיום, מספר בחמן, שבשבדיה חשים התגברות של האנטי-ישראליות. "יש פה לא מעט ארגונים פלסטיניים, ויש מקרים רבים של ניסיונות דה-לגיטמציה שפשוט לא מגיעים לחשיפה בתקשורת".

הוא מציין כי קיימת סבירות שחילופי השלטון לפני כמה חודשים הם הסיבה למצב. "עלה כאן שלטון שמאל, וממשל כזה, באופן מסורתי בשבדיה, יש לו גישה אוהדת ואפילו מחבקת כלפי הארגונים הללו. זה ניכר בזריזות שבה הממשלה החדשה הכירה בפלסטינים, ואני מרגיש שהקו המוביל שלהם, מקבל על ארגונים פרו פלסטיניים לצאת ממסגרת הפוליטיקלי-קורקט ולהרים את הראש נגד ישראל".