סיבוני
סיבוניצילום: יח"צ

תחת הכותרת 'מדרימים' יתקיים במהלך השבוע כנס מיוחד המרכז לתוכו אישים עמותות וארגונים הפועלים להפרחת הדרום, כאשר השאיפה היא לייצר סיעור מוחות משותף של כלל הכוחות הפועלים בדרום ולמען הדרום.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם עמיחי סיבוני, מיוזמי ומארגני האירוע כולו, המדגיש מיד בפתח הדברים כי הוא אינו היוזם היחיד של המהלך וחברו אליו נתן רובין וניגאר מכטייב כהן, צעירים בעלי השקפות עולם ודעות פוליטיות שונות שמבקשים לעשות טוב, לשפר ולהשתפר.

עוד הוא מזכיר את קרן שוסטרמן, "קרן בינלאומית שעושה דברים חשובים בעולם היהודי ובעולם", כלשונו, שחברה אל האירוע ועומדת מאחוריו.

"הכנס מאגד יזמים חברתיים שהוכיחו עשייה בדרום ובנגב בתחומי העמותות, המגזר ציבורי, העסקים וכו', אנשים שכל מטרתם היא לקדם את הנגב בתחומים שונים – כלכלה, חינוך, חברה, רווחה וכו'. המטרה היא להפוך את הקבוצה לקהילה שמפרה את חלקיה מתוך הבנה שיש הרבה דברים טובים שנעשים בדרום ואם אעשה אותם לבד הם ייעשו ברמה אחת אבל אם אעשה אותם תוך היכרות עם אחרים המיזמים יתעצמו".

סיבוני מציין כי שוב ושוב מאזכרת התקשורת את הדרום רק סביב קסאמים, שביתות, חסימות כבישים ופיטורים בעוד בדרום ישנם דברים טובים רבים שניתן ונכון להעצים אותם, ולשם כך נועד הכנס. "הכנס הוא אוסף של דברים טובים שאותם אנחנו רוצים להעצים", הוא אומר ומודע היטב לקושי למנף תקשורתית כנס שעוסק בדברים הטובים שבדרום, ללא פרובוקציות ותיאורים קשים, כמקובל... "זה נשמע בנאלי, קיטשי ולא מעניין, אבל המטרה היא לעשות טוב. התקשורת מחפשת דברים פרובוקטיביים וקשים, אבל יש גם דברים טובים ואם נרגיל את האנשים לשמוע טוב זה יביא גם לרייטינג תקשורתי".

סיבוני נשאל גם אודות הקושי להושיב יחד תחת אותה קורת גג ארגונית אישים וארגונים שלעיתים מקדמים מיזמים מקבילים, כאלה שמתחרים לעיתים על אותו קהל יעד ולעיתים גם על אותו תקציב. סיבוני מכיר בבעיה ואינו מתכחש לה. "אין ספק שכשאתה מפגיש אנשים מתחומים שיש בהם ממשקים יש סיכוי שייווצרו מתחים ותחרויות, אבל אנשים שמגיעים לכנס מבינים שהשלם גדול מסך חלקיו, ואציין שעצם הרעיון התחיל מכמה אנשים שחשבו עליו במקביל והתאחדנו בלי לדבר על תחרות, אלא מתוך הבנה שיש כאן משהו שהוא גדול יותר מכל אחד מאיתנו".

"אנחנו בטוחים שמי שטוב יצליח לגייס כספים ומשקיעים", משוכנע סיבוני. ומה באשר לחילוקי דעות בין היזמים השונים, ואחת הדוגמאות היא הויכוח הניטש בין הירוקים התובעים לצמצם את הבנייה בדרום לערים הקיימות לבין מצדדי הרחבת ההתיישבות. סיבוני מזכיר לכולנו ש"הנגב הוא שישים אחוזים משטחה של מדינת ישראל. בסופו של דבר החוכמה לא נמצאת אצל אחד. את הפוליטיות והקרדיטים אנחנו משאירים לאחרי. אנחנו מאמינים ברצון לעשות טוב שבסופו של דבר יביא לכך שיצאו ממנו דברים טובים".

מציין סיבוני כי בכנס ייקחו חלק "יהודים ובדואים, דתיים וחילוניים, אנשים בעלי אג'נדות פוליטיות שונות וזה העניין. לא תמיד צריך להתאגד לכנסים שבהם יתווכחו על מה שלא מסכימים, אלא על מה שמסכימים. אנחנו מסכימים על כך שאנחנו רוצים לעשות טוב בנגב ולא מחפשים את המפריד אלא את המחבר. זו הגדולה של האנשים ושל העמותות והחברות שיגיעו, ואני בטוח שזה יצליח".

סיבוני מוסיף וקובע כי גם עם הבדואים ניתן למצוא מכנה משותף לבנייה משותפת בנגב. לדבריו גם אם לא מדובר בתוצר של 'אהבה אחווה שלום ורעות' עם האוכלוסייה הבדואית המצויה בעיצומו של ויכוח ציבורי סביב ההצעות שהיא מקבלת מהמדינה, הרי שניתן להגיע להסכמות עם 50-70 אחוזים מהאוכלוסייה הזו בסוגיות מוסכמות כמו הצורך לקדם את הנוער הבדואי, מציאת פתרונות תעסוקה, העצמה אישית, מעמד האישה במגזר זה ועוד. "הרעיון הוא לחפש את המשותף והמחבר ולא את המפריד שעליו אפשר לדבר ללא סוף".

לקראת סוף הדברים נשאל סיבוני אם עצם קיומו של הכנס אינו מעיד על אזלת ידה של הממשלה שלא פעלה בעצמה לכנס את כל שוחרי הטוב למקום אחד ולעשייה משותפת. סיבוני מקפיד בכבודם של מקבלי ההחלטות ואומר: "אני לא נותן ציונים לממשלת ישראל. אני מודע לכך שממשלת ישראל יכולה לעשות הרבה, ותמיד אפשר להוסיף. יש הרבה מתחמים בצדדים שנותרים ריקים, ולשם צריך להיכנס באופן פרטי". בכנס עצמו ישתתפו גם כמה מראשי הרשויות המקומיות בדרום. באשר לשרים ולמשרדי הממשלה הוא מספר כי "לא הצלחנו לייצר חיבורים בגלל הבחירות וכשניגשנו אמרו לנו שעדיין לא עוצבה האג'נדה של השר וכו'. אני מאמין שבשנים הבאות המשרדים הרלוונטיים יהיו הרבה יותר מעורבים. זה האינטרס של כולנו, לקדם את הדרום ואת הנגב".