ממליץ. ששינסקי
ממליץ. ששינסקיפלאש 90

בכנס באוניברסיטת חיפה בנושא "הגז הטבעי והחברה בישראל" התייחס (ראשון) פרופ' איתן ששינסקי לשיטת תמחור הגז שמצמידה את המחירים למדד האמריקאי, פלוס אחוז אחד.

לדבריו, "אין עוד מדינה בעולם שמתמחרת את מחירי הגז כפי שעושה זאת מדינת ישראל. עדין לא הצלחתי למצוא עד היום מי יזם את שיטת התמחור הזו",

בכנס שארגן המרכז לחקר משאבי טבע וסביבה של אוניברסיטת חיפה הוסיף ששינסקי, כי בתמונה הכוללת רק בשנת 2020-2021 לאחר פתיחת החוזים מול חברת החשמל ותחילת הפקת גז ע"י מאגרי כריש לוויתן המחירים יגיעו לרמות סבירות יותר.

לדבריו, שותפות הגז קיבלה הטבה גדולה מאוד וחשובה והיא האפשרות לייצוא גז למצרים. "לפי המתווה של וועדת צמח  היצוא למצרים היה יכול להיות רק ממאגר לוויתן וזאת רק לאחר חיבור צינור לארץ. על פי המתווה המוצע כיום, מוותרים להם על זה ולאור ההתפתחויות הנושא נראה לי מוצדק" אמר.

בהתייחסו לנושא המיסוי אמר פרופ' ששינסקי כי הציבור חייב לקבל את חלקו ממשאבי הטבע. אולם לדבריו אין מערכת מיסים שחסינה מחורים ברשת. "החברות מתוחכמות ומנסות כמה שהן יכולות לשלם פחות מס, זה לגיטימי מבחינתן. אני מקווה שרשות המיסים עומדת על שלה", הוסיף.

"אני בעד מיקור חוץ של משאבי הטבע של המדינה. ממשלות אינן מנהלות ביעילות לא רק מפעלי תשתיות, אלא גם מפעלים אחרים ולכן מיקור חוץ זו גישה נכונה. הממשלה חייבת לחתום על  הסכמים סבירים עם היזמים הפרטיים  ומוטלת עליה החובה לתת ליזמים את התשואה הנאותה והנדרשת בשווקים העולמיים באותו ענף.  היו מקרים שהממשלות לקחו יותר מזה וההשקעות התייבשו , לכן צריכים להיות מאוד זהירים. מצד שני בכל הסכם יש לתת לציבור את החלק הנאות כי הוא בעצם בעל המשאב", סיכם פרופ' ששינסקי.