ערבי טרור אבנים
ערבי טרור אבניםאיסאם רימאווי, פלאש 90

שר הקליטה וירושלים, השר זאב אלקין, מתייחס ביומן ערוץ 7 לשורת האירועים הקשים בירושלים, אירועים ששיאם היה בדקירת לוחם מג"ב אתמול ליש שער שכם, אך נמשכים זה כמה שבועות בין השאר גם בניפוץ וניתוץ מצבות יהודים בהר הזיתים.

"אסור להרפות בשמירה על חוק וסדר בירושלים, במזרחה וצפונה של העיר, באגן הקדוש וכמובן בהר הזיתים. פניתי לשר לביטחון פנים, גלעד ארדן בנושא הר הזיתים עוד לפני האירועים האחרונים וביקשתי פגישה איתו. אני מקווה שהפגישה תתקיים בתקופה הקרובה.

''הניסיון מוכיח שכאשר מגלים נחישות מורידים את הגל העכור של הפיגועים וההתפרעויות. הדבר הוכח בקיץ הקודם לאחר שרה"מ הנחה את המשטרה להביא כוחות לירושלים. השר לביטחון פנים יצא בהוראות ברורות לאנשי המשטרה ואני מקווה שזה ייתן את אותותיו".

מוסיף ומדגיש השר אלקין כי לטעמו בסיס הבעיה בירושלים אינו רק מדיניות וביטחון אלא גם סוגיית החינוך במזרח העיר, סוגיה אותה הוא מעלה בשנים האחרונות לא פעם, וכעת, בתפקידו כשר הממונה על ענייני ירושלים, הוא מקווה שיוכל לפעול בעניין ביתר שאת: "הבעיה היא לא רק מדיניות תקיפה יותר של המשטרה, אלא טיפול בבעיות השורש של מזרח ירושלים – בראש ובראשונה זו מערכת החינוך.

''טעות דרמטית של מדינת ישראל שבעשרים השנים האחרונות, מאז הסכם אוסלו, במזרח ירושלים לומדים על פי תכניות לימוד פלשתיניות, עם כל דברי ההסתה נגד ישראל. אחר כך מתפלאים שמי שלומדים בתכניות לימודים כמו ברמאללה מתפרעים ברחובות ומבצעים פיגועים, ואגב, לפחות חמישים אחוז מהתכנית הזו ממומנים על ידי מדינת ישראל".

"אנחנו צריכים להתנהל במזרח ירושלים כריבון אמיתי לכל דבר. יש אוכלוסיה ערבית במזרח ירושלים והיא תלמד על פי תכניות לימוד ישראליות למגזר הערבי. אין סיבה שילד ערבי במזרח ירושלים ילמד על פי תכנית לימודים שנקבעת על פי אבו מאזן ברמאללה ולא בתכנית כמו זו של ילד ברהט או בנצרת".

השר אלקין כיצד החלה המציאות בה ילדי מזרח ירושלים לומדים בתכנית הלימודים הפלשתינית והאם יש לכך עיגון כלשהו בהסכמי אוסלו. אלקין קובע כי אין לדברים כל עיגון שכזה והמציאות החלה כאשר לאחר מלחמת ששת הימים העדיפו צעירי מזרח ירושלים ללמוד באוניברסיטאות ביהודה ושומרון ובירדן והדרך להתקבל לאוניברסיטאות הללו הייתה קלה יותר דרך מוסדות הלימוד הפלשתיניים ובחינת הבגרות הפלשתינית. "כשנחתם הסכם אוסלו והרש"פ לקחה אחריות על הערים שם באופן אוטומאטי נהגו כך במזרח ירושלים, אבל המציאות היום היא אחרת לגמרי.

''הרש"פ אינה ירדן. יש לנו טענות קשות מאוד על ההסתה הפלשתינית בספרי הלימוד שם. אנחנו מנסים לקיים צנזורה מסוימת על ספרי הלימוד שמגיעים למזרח ירושלים, אבל זה לא אפקטיבי כל עוד הבגרות היא פלשתינית. לכן צריך לעבור לתכנית לימודים ישראלית. אפשר לדון בפרקטיקה של איך עושים זאת, בכוח, הדרגה, עם תמריצים. יש מאמצים חיוביים לראש עיריית ירושלים שמבין את החשיבות ופועל בכיוון ואני מפרגן לו על כך".

"אני מתכוון לפעול בכל הכלים כשר לענייני ירושלים כדי לזרז ולעודד את התהליך הזה, אבל עיקר הכלים נמצאים בידי משרד החינוך. אחרת שום דבר לא יעזור. אם כבר עשרים שנה מתחנך דור שגדל כמו ברמאללה חברון ושכם אין פלא שהם מבצעים פיגועים ושוברים מצבות בהר הזיתים", אומר אלקין המבהיר כי אמנם האחריות לכך נתונה בידי משרד החינוך, אך אחריותו היא לדרבן משרדים אחרים בעניינים בעלי משמעות ריבונית בירושלים.

אלקין מזכיר כי כך נהג גם השר בנט כשכיהן כשר לענייני ירושלים ומנכ"ל משרדו, ובכוונתו שלו לפעול ברוח זו גם כעת.

עוד נשאל השר אלקין אם הדברים שהוא מדבר עליהם אינם מעניקים פתרון ארוך טווח מדי בעוד הבעיות הביטחוניות מתרחשות בעיר מדי יום ביומו. אלקין אינו מקבל את הטענה ומזכיר כי מאז ומתמיד טענו כך "לכן לא התעסקו בנושא הזה. כיבו שריפות ולא בסיבות להצתה. לקחו אקמול במקום אנטיביוטיקה.

''יש דברים שניתן לעשות כמו תגובה נחושה ויותר כוחות ויותר פעילות שאינה סלחנית על כל הפרת סדר, אבל אם לא נטפל בבעיות שורש שקשורות להפגנת ריבונות ישראלית מלאה במזרח ירושלים נחזור בכל פעם לאותה נקודה".

באשר להמשך תקיפת המצבות בהר הזיתים קובע השר אלקין כי "יש תקציבים, ואנחנו כמשרד מוכנים לעזור שם. בראש ובראשונה צריך להבטיח שם את הסדר. ללא סדר וביטחון כל השקעה לא תעזור. אני שמח שהצלחנו להכניס להסכמים הקואליציוניים את הגברת הביטחון בעיר העתיקה ובהר הזיתים.

''פניתי כאמור לשר לביטחון פנים כדי לראות איך פורטים את האמירה העקרונית הזו לפרטים. גם ראיתי שהוא נתן הנחיות בכיוון הזה ואני מתכוון לפגוש אותו לפגישת עבודה ולא להניח לנושא הזה. אני מכיר את גלעד ארדן. הוא שותף לעמדתי בנושא הזה וכעת בידיו המפתחות לפעול בכיוון הזה".