זירת הפיגוע בשער שכם
זירת הפיגוע בשער שכםצילום: חזקי עזרא

בראיון ליומן ערוץ 7 מספר מאור צמח, ממקימי ארגון 'לך ירושלים' הקורא ליישום בפועל של הריבונות הישראלית על מזרח ירושלים, על רצף האירועים שלטעמו הובילו לפיגוע הדקירה בשער שכם.

"הפיגוע אתמול לא מגיע בחלל ריק. הוא מגיע על בסיס הסתה שהלכה והתעצמה סביב ירושלים והגיעה לשיא בדקירה", אומר צמח ומספר על תפילות יום השישי הראשון של חודש הרמאדן שהתאפיינו במפגן של אלפי מוסלמים הקוראים קריאות נגד ישראל כשבידיהם תמונות של מחבלים שהידים ודגלי חמאס.

"בשער שכם המוביל להר הבית מתרחשות מהומות בהיקפים גדולים שבקושי מדווחים בתקשורת. יש מדיניות של הכלה של האירועים, והמדיניות הזו לא הובילה לעצירת האירועים אלא להעצמה שלהם", הוא קובע ומספר כי בלילות האחרונים התרחשו מהומות רציניות באזור שער שכם ובחלקן גרמו המהומות לשיתוק חלקים ניכרים מירושלים. להערכתו המציאות הזו לא תוכל להמשיך ללא מענה של רשויות האכיפה.

עוד הוא מספר על תפילות שמתקיימות במקום דקירת לוחם מג"ב אתמול לרפואתו של הדוקר, תפילות המתקיימות לעין כל. "מיד אחרי שהדוקר ביצע את זממו, ראינו שניגשו אליו עם קריאות לאומניות. הסרטונים פחות הופצו לתקשורת. את הדברים אפשר למצוא בתקשורת הפלשתינית. בתפילות הערב התקיימה תפילה במקום. הדברים הגיעו עד למכה. פתקים נשלחו להתפלל לרפואתו. יש קמפיין שמעצים אותו כגיבור שביצע פעולה הירואית נגד חיילי מג"ב".

להערכתו של צמח האירועים האחרונים מלמדים על כך ש"אנחנו לקראת קיץ לא פשוט בירושלים".

על הארגון שלו, שהוקם לפני חודשים אחדים, הוא מספר כי ייעודו הוא למלא את החלל שנוצר בין ארגוני השמאל כדוגמת 'עיר עמים' לבין ארגוני הימין כ'להב"ה'. "בתפר שביניהם אין שום דבר. לא מדברים על ריבונות. גורמי האכיפה חוששים להיכנס לשועפט גם אם הערבים מבקשים שגורמי החוק יכנסו ויאבקו בגורמי הפשיעה. אנחנו מייצגים את לב העם שרוצה ירושלים מאוחדת. גם הערבים רוצים את זה. הם רוצים אכיפה וריבונות גם אם קשה להם להגיד את זה", הוא משוכנע ומזכיר כדוגמא להיעדר ריבונות במזרח העיר גם את פרשת ההצגה שהועלתה באחד מבתי הספר הערבים במזרח העיר ובה הסתה נגד חיילי צה"ל בעוד בית הספר מתוקצב על ידי ישראל ללא פיקוח, פרשה שמצויה כעת בבדיקה.