עזניית הנגב
עזניית הנגבצילום: עדי אשכנזי

עזניית הנגב שנצפה בשבועיים האחרונים בחי בר בכרמל וגרם להתרגשות רבה בקרב קהילת הצפרים, נלכד אתמול (שני) באופן עצמאי בכלוב הנשרים.

בכל ימי שהותו בחי בר ניסה העזנייה להיכנס לכלובים על מנת לאכול ואתמול אף הצליח.

לאחר שנלכדה הוחלט להעביר את העזנייה לבית החולים לחיות בר של רשות הטבע והגנים והספארי. במהלך הלילה ביצעו בעזנייה בדיקות מקיפות, הוא עבר צילום רנטגן על מנת לוודא שהוא לא ירוי ואין כדורי עופרת בגופו.

כמו כן, נלקחו ממנו בדיקות דם שונות, בין היתר נעשתה בדיקת זוויג, מפני שלעופות דורסים רבים אין סממן זוויג חיצוני  ויש צורך בבדיקות גנטיות כדי לקבוע את המין.

מהבדיקות עולה כי זכר העזנייה סובל מתת משקל, הוא רזה מאוד ביחס למשקל התקין של עזניית הנגב. לאחר שסיים את הבדיקות בבית החולים לחיות בר, הועבר במהלך הלילה לגרעין הרבייה של העזניות בחי בר כרמל, שם יישאר למעקב עד שכל הבדיקות יחזרו ולאחר מכן יוחלט האם להשאירו בגרעין או לא.

משנת 94' נצפו  בישראל 4 עזניות נגב בלבד. 3 מהם נאספו בתת משקל והועברו לטיפול, מצב זה מעיד שקיימת בעיה בפרטים המשוטטים הרחק מעבר לתחום התפוצה בו עדין מתקיימת אוכלוסייה.

לדברי אקולוג העופות ברשות הטבע והגנים, אוהד הצופה, "במידה והעזנייה הייתה נצפית בטבע או בתחנות האכלה מסודרות שהרשות מפעילה ברחבי הארץ וניזונה ומתעופפת באופן חופשי, בכלל לא הייתה שאלה ולא היו נעשים מאמצים לאסוף אותה לגרעין הרבייה או לקחת אותה לבדיקות. 

"מתוך דאגה לפרט ולעתיד המין החלטנו לקחת אותו לבדיקות והתקבלה החלטה לבחון את שילובו בגרעין הרבייה. בימים אלה רשות הטבע והגנים עושה מאמצים לקדם במסגרת פרויקט פורשים כנף את רביית המין בשבייה בארץ לאור הניסיון וההצלחות בממשק מסוג זה שעשינו עם נשרים ורחמים, מתוך תקווה שבעתיד נוכל לאושש את אוכלוסיית העזניות בארץ אשר נמצאת גם בסכנת הכחדה עולמית".