חוגג. ברקת
חוגג. ברקתצילום: ששון תירם

ראש-העיר ותושבי ירושלים חגגו היום (שלישי) יומולדת 43 למפלצת המיתולוגית בגן רבינוביץ בירושלים, בשילוב חגיגות חידוש ושדרוג כל מתחם הגן.

עבודות חידוש המפלצת כללו צביעה שימורית מיוחדת, כדי לשמור עליה יפה ובוהקת שנים רבות ובנוסף, טופלו לשונותיה עליהן התגלשו מאות אלפי ילדים. כמו כן, בוצעו תיקונים בבסיס הפסל, הוחלף החול בגן והונמכו הקירות והגדרות בחזית הגן - הפונות לרחובות טהון וסאלד.

לצורך ביצוע עבודת שימור פסל המפלצת, נבחר האומן ומומחה הצבע רוני גולדברג, שהכין מפרט אודות סוג הצבע וביצוע העבודה המורכבת ומאתגרת.

המפרט הועבר לבדיקתם ואישורם של דוד ביגלאייזן, המשמש כמנהל השימור של מוזיאון ישראל וד"ר מרטין וויל, לשעבר מנכ"ל מוזיאון ישראל - והותאם להנחיותיהם. עבודות השימור תואמו עם קרן ניקי דה סן פאל (יוצרת פסל המפלצת שנפטרה לאחרונה במהלך העבודות), שאמונה על שימור וטיפוח עבודותיה של האומנית.

השלב ראשון בעבודה כלל את ניקוי הפסל וביצוע תיקוני טייח. לאחר מכן הוזמן דוד ביגלהאוזן לסיור ובדיקת השטח, לקראת תחילת ביצוע עבודת הצבע. יש לציין כי ביגלהאוזן ליווה את כל תהליך חידוש פסל המפלצת.

ההשקעה הכספית בשימור פסל המפלצת עמדה על כ- 300,000 שקלים.

העבודות בוצעו על-ידי חברת מוריה והן מהוות השלמת שדרוג גן רבינוביץ ושימור פסל המפלצת. העבודות נועדו לרענן את הנראות, הצמחייה ומתקני המשחקים לצד שימור האופי המסורתי והנוסטלגי של הגן שמהווה מוקד משיכה לתושבי העיר מכלל השכונות.

חשוב להדגיש כי חידוש פסל המפלצת נעשה בשיתוף פעולה עם המינהל הקהילתי יובלים והתושבים, שבירכו על הפרויקט.

ראש-העיר ירושלים, ניר ברקת, ציין כי "אין ילד בירושלים שלא מכיר וגדל על המפלצת שהפכה לאחד מסמליה המוכרים של ירושלים. אנו שומרים על המפלצת שגם הדורות הבאים של ילדינו יזכו ליהנות ממנה, כפי שאנחנו נהנים ממנה".

מנכ"ל מוריה, דורון נויוירט, אמר כי "חברת מוריה מברכת על סיום פרויקט חידוש ושדרוג גן המפלצת לרווחת תושבי ירושלים ככלל ותושבי השכונות הסמוכות והמינהל הקהילתי בפרט. העבודות לצביעה ושימור פסל המפלצת היו מאתגרות ומורכבות שלוו על ידי מומחי אומנות ושימור לכל אורך התהליך. אין לי ספק שהשדרוג הכולל של גן המפלצת יאפשר לילדי ירושלים ומשפחותיהם הנאה מרובה מהגן לשנים רבות".

עופר מנור, אדריכל העיר הוסיף, "פסל המפלצת הוא ייחודי בהיותו שילוב של יצירת אומנות מהשורה הראשונה ומתקן משחק אהוב במיוחד על כל ילדי העיר. עבודות השיקום של המפלצת נעשות ברגישות הנדרשת מטיפול שימורי בפסל אומנות, ובמטרה להעצים את חווית הילדים מהמשחק בו וסביבו. הפסל הוא פרי יצירתה של האומנית ניקי דה סן פאל, והקמתו התאפשרה באמצעות הקרן לירושלים".