כסף
כסףדוברות המשטרה

פרקליטות מחוז ירושלים הגישה לבית המשפט המחוזי בעיר תביעה על סכום של 20 מיליון ש"ח בשם משרד הביטחון והמשרד לביטחון פנים, נגד הרב יצחק אוחנה, הרב מאיר רוזנטל, מאיר רואימי, חיים בן חיים והרב אהרון גוטסדינר.

התביעה הוגשה לאחר שהחמישה ונאשמים נוספים הורשעו בפרשת השחיתות (תיק הרבנים) במסגרתה הוצאו בתרמית מקופת המדינה מאות מיליוני שקלים.

בכתב התביעה נטען כי "מדובר בפרשייה מבין פרשיות ההונאה והרמייה הסבוכות והענפות שידעה המדינה. כמפורט בכתב תביעה זה ובהכרעת הדין במסגרת התיק הפלילי, הנתבעים יצרו תעשייה של הנפקת תעודות ומסמכים במרמה, הכוללים נתונים כוזבים, במטרה ליצור מצג לפיו התלמידים זכאים לקבל תעודת השכלה תורנית גבוהה ומכוחן הטבות שכר שונות.

''כתוצאה ממעשי ומחדלי הנתבעים, נגרמו נזקים אדירים למדינה בסכומים של מאות מיליוני שקלים. לאור חומרת הפרשייה והנזק העצום אשר נגרם למדינה, המדינה, האמונה על הגנת הקופה הציבורית, מחויבת לפעול לצמצום הנזק הכלכלי שנגרם לה ולהרתעה כלכלית של עבריינים כדוגמת הנתבעים באמצעות הגשת תביעה זו".

במסגרת תביעה זו, תטען המדינה, כי בעקבות מעשיהם של הנתבעים כולם, כל אחד לפי חלקו וכפי שיפורט להלן, נגרם למדינה נזק אדיר על סך של למעלה מ-265 מיליון ש''ח. חרף היקפו העצום של הנזק, שהמדינה זכאית לפיצוי מצד הנתבעים בגינו, מטעמי גבייה ופישוט הדיון, הועמדה תביעה זו על סכום של 20 מיליון ש''ח.

נזכיר כי בחודש ספטמבר האחרון גזר שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, אמנון כהן, עונשי מאסר בפועל על ארבעה מנאשמי פרשת תיק הרבנים.

נזכיר כי על פי כתב האישום, בין השנים 2003-1999 הקימו המעורבים "מכללות" שבהן למדו אנשי כוחות בטחון לימודים תורניים מספר שעות מועט בשבוע (8-10) למשך שנה עד שנתיים, ובעקבות שורה של מצגי שווא ושיתוף פעולה של מנהל מחלקת הבחינות ברבנות הראשית, קיבלו מהרבנות הראשית מסמך לפיו למדו חמש שנים בישיבה גבוהה.

המסמך הכוזב הועבר לגופי בטחון שונים (משטרה, צבא שב"ס) אשר בהסתמך על האישור הכוזב (בין השאר), העניקו הטבות שכר לתלמידים בגובה כולל של מאות מליוני שקלים שנתקבלו במרמה מהמדינה וניסיון לקבל כמיליארד שקלים נוספים.

בעקבות הגשת כתב האישום בחודש אפריל האחרון, הוחלט במשטרה ובצבא להפסיק את מתן הטבות השכר שניתנו שלא כדין לאנשי כוחות הביטחון.

הרב מאיר רוזנטל נידון לשבע שנות מאסר בפועל, שנתיים מאסר על תנאי וקנס בסך חצי מיליון ש"ח. הרב יצחק אוחנה, אשר כיהן כמנהל מחלקת הבחינות ברבנות הראשית, נידון לעשרה חודשי מאסר בפועל, שנת מאסר על תנאי ופסילה מלכהן בכל תפקיד ציבורי. מאחר שאוחנה לא נטל פרוטה לכיסו לא נגזר עליו קנס כספי.

מאיר רואימי נידון לשלוש שנות מאסר בפועל, שנת מאסר על תנאי, וקנס בסך 200 אלף ש"ח. על שרון אפריאט, לא נגזר בשלב זה העונש מאסר, מאחר שהשופט ביקש לבחון את האפשרות שירצה את תקופת המאסר או חלק ממנה בעבודות שירות.

גם בעניינו של הנאשם חיים בן חיים, ביקש השופט לבחון אפשרות להטלת עונש בדרך של ביצוע עבודות שירות, ועונשו טרם נגזר. על הרב אהרון גוטסדינר, אשר כיהן כרב המחוז הצפוני של המשטרה, נגזרו ארבע שנות מאסר בפועל, שנתיים מאסר על תנאי וקנס בסך 100 אלף שקלים.

הדיון בעונשו של יוני בן ארי, נדחה בשלושה חודשים, לנוכח פציעת בנו במהלך מבצע "צוק איתן" ומצבו הרפואי הקשה. השופט ציין כי "יש לקוות שהצדדים יגיעו להסדר טיעון בעניין עונשו".

בגזר הדין שניתן קבע בית המשפט כי "בתיק זה נחשפה פרשת מרמה מן הגדולות שנראו בארץ, אם לא הגדולה שבהן, מבחינת היקפה ובמיוחד מבחינת הנזק הכספי שנגרם בעטיה".

"המכללות השונות, וגם הרבנות הראשית, הנפיקו במרמה מסמכים ותעודות הכוללים נתונים כוזבים, במטרה ליצור מצג לפיו תלמידי המסלול עומדים בקריטריונים של הרבנות הראשית לקבלת תעודת ההשת"ג ובקריטריונים של גופי הביטחון לקבלת הטבות שכר בגין לימודים תורניים.

"על סמך מצג כוזב זה, אישרו גופי הביטחון את זכאותם של אנשי הקבע והשוטרים להטבות שכר ושולמו ליותר מאלף איש, הטבות שכר בסכומי עתק, שהגיעו למאות מיליוני שקלים. יצוין כי סכום זה מתייחס רק לגובה ההטבה שקיבלו 400 אנשי קבע שנחקרו במצ"ח מתוך 750 אנשי קבע שלמדו במכללות השונות", קבע בית המשפט.