גל רפורמי. ח"כ ישראל אייכלר
גל רפורמי. ח"כ ישראל אייכלרחזקי עזרא

ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) הגיש, בפעם השלישית, את הצעת החוק לפיצול דירות, שזכתה לתמיכת הממשלה ולברכת רבים מראשי הערים וזוגות צעירים הכורעים תחת נטל מחירי השכירות הגבוהים.

הצעת החוק מסבירה כי "חלוקתה של דירה קיימת למספר יחידות דיור, לא יחייב היתר, אם גודל הדירה המקורית עולה על 100 מטר רבוע, גודל כל דירה לאחר החלוקה לא יפחת מ-35 מטר רבוע והיא כוללת מטבח, שירותים וכניסה נפרדים". החלוקה אף תהיה פטורה מהיטל השבחה, אם וכאשר תושכר לזוגות צעירים, לבודדים, לתלמידים וסטודנטים. החוק מיועד לחמש שנים, בתקוה שעד אז יבא פתרון כולל למצוקת הדיור.

בהגשת הצעת החוק אמר ח"כ הרב אייכלר כי "פיצול דירות גדולות, תואיל לכל אזרחי הארץ החיים בשכירות ואין להם דירה משלהם. ועדת השרים לענייני חקיקה תמכה ואישרה את ההצעה. גם שרי הממשלה הבינו, כי פיצול הדירות יציף את השוק בדירות להשכרה ויוריד את המחירים בכל הארץ. זהו מרכיב מרכזי ברפורמת הדיור, ששר האוצר מתכנן כדי להוריד את מחירי הדיור בארץ. אך עד שהשר כחלון יצליח בע"ה לעצור את גזל הקרקעות בשיטת המכרזים למרבה במחיר ויוציאו מכרזים למי שיתן מחיר זול יותר למשתכן, יעברו חמש שנים לפחות. בשנים אלה יש להציף את השוק בדירות להשכרה.

שר האוצר ביקש להעלות את ההצעה לוועדת הדיור הממשלתית ברפורמה שתכלול את פיצול הדירות להצפת השוק בדירות. לכן בקש להמתין את אישור החוק. אך לצערנו הרב גברה ידם של אנשי ההון והשלטון המקומי, הלוחצים על שר האוצר להפיל את החוק. הטענה שלהם היא שהחוק יוסיף דיירים לא עשירים, בבנינים קיימים. זה יוריד את מחירי דירות היוקרה, יצור צפיפות דיור בשכונות ויצטרכו לפנות יותר אשפה, יותר מקומות חניה ויותר גני ילדים.

"כשבאו כמיליון עולים מרוסיה ומאתיופיה, איש לא העז לטעון שזה 'יעמיס' יתר על תשתיות הבריאות, צפיפות הדיור ומערכות החינוך, ובצדק.  היום מעיזים ראשי העיר הללו לדבר בגלוי על אינטרס בעלי הדירות העשירים, שלא "יעמיסו" עליהם את הזוגות הצעירים חסרי הדיור, בגלל תשתיות החניה, פינוי האשפה וגני הילדים למען הדיירים הנוספים. מדוע מי שנולד בארץ, אין לו זכות לקבל קורת גג במחיר סביר, בהסכמת המשכיר והשוכר? - שאל ח"כ הרב אייכלר. הוא קרא לשוכרי הדירות לפנות לראשי הערים המתנגדים לבואם לשכונות ולערים, ולהעמידם על חומרת עמדתם האנטי חברתית, המייקרת את השכירות, בשירות בעלי ההון והדירות.

ח"כ אייכלר אמר כי מצוקת הדיור מתפרצת מאליה, "גם בהעדר חוק המתיר פיצול דירות, יש רבבות דירות מפוצלות במדינה. אך בגלל אותם ראשי ערים המרויחים מעבירות בניה מאות מיליוני שקלים, יש מחסור עצום בדירות להשכרה והמחירים מאמירים.  העיריות מסמנים באדום לבן כל מקום אפשרי, כדי לגבות קנסות חניה ויש להם ענין גם בקנסות על עבירות בניה. הקנסות למיניהם הפכו לחלק מתקציב העיריה. אסור לנו לאפשר רדיפה שלטונית כזאת נגד מחוסרי הדיור. זאת ירידה לחייו של כל אזרח שרוצה לעשות בשטח דירתו הפרטית, דבר שיועיל לו ולדיירים שלו. יש כאן פגיעה בזכויות הפרט וזכויות הכלל וצרכי הציבור כולו. הממשלה הסכימה להעלות את הצעת החוק, תוך מתן תשובה והצבעה במועד אחר, כדי לנסות ולכלול את פיצול הדירות בריפורמה הכללית להוזלת מחירי הדיור.