דרישה לביטול החסינות. הדיון בוועדת הכנסת בעניינו של גטאס
דרישה לביטול החסינות. הדיון בוועדת הכנסת בעניינו של גטאסצילום: דוברות הכנסת

המשט החדש לעזה עורר השבוע סערה גדולה, בעיקר בשל השתתפו המתוכננת של ח"כ באסל גטאס מהרשימה הערבית המשותפת.

החלטתו של גטאס להשתתף במשט הזכירה לרבים את השתתפותה של ח"כ חנין זועבי במשט המרמרה, השתתפות שנצרבה בתודעה הישראלית.

בכנסת סערו הרוחות נגד חבר הכנסת, תוך אזכור המינוח "בגידה" ודרישה להסרת חסינותו. הביקורת, אגב, לא באה רק מימין, אלא גם ממפלגות המרכז והשמאל. ועדת האתיקה של הכנסת אמורה לדון בקרוב בצעד של ח"כ גאטס, ולאור תקדימי העבר בנוגע להתבטאויותיה של ח"כ זועבי היא גם עלולה לנקוט נגדו צעדי ענישה.

ביום שלישי השבוע התקיים בוועדת הכנסת דיון סוער סביב האפשרות לבטל את חסינותו של ח"כ באסל גטאס אם ישתתף במשט לרצועת עזה. ח"כ אחמד טיבי טען בפתח הדיון כי "מעולם לא קרה שוועדת הכנסת הגישה קובלנה מיוזמתה לוועדת האתיקה נגד ח"כ מכהן. זה אמנם אפשרי אבל לא צריך לקרות. אני חושב שהישיבה מיותרת. יכול להיות שהמשט יצא מתחילתו ועד סופו ולא יהיה כלום. אולי ייכנס לעזה, אולי לא ירשו לו להיכנס - לא חייבים להניח שתהיה אלימות".

הדברים קוממו חברי כנסת אחרים והישיבה התפתחה לחילופי דברים קשים. ח"כ שרון גל מישראל ביתנו אמר לטיבי: "בעברית אתה נשמע מתון מאוד, מנהל פה את הבית. ח"כ זחאלקה מאיים בשפיכות דמים וזה בשם הדמוקרטיה וח"כ עודה שהבטיח דו קיום, הדבר הראשון שהוא עושה זה ללכת לבקר את מרוואן ברגותי".

ח"כ יואב קיש מהליכוד קרא לעבר הנציגים הערבים בוועדה: "חבל שהתבלבלתם. זה לא הפרלמנט הפלשתיני אלא הפרלמנט הישראלי. אתם צריכים לייצג את אזרחי ישראל הערביים ולא את אבו-מאזן או ברגותי".

ח"כ ג'מאל זחאלקה ענה לתוקפיו של ח"כ גטאס, כי לדעתו מדובר ב"משט מוסרי בה"א הידיעה". "זה משט הומניטרי פוליטי, על פי חוק, והדיון כאן הוא מיותר ואין לו מקום", הוסיף זחאלקה.

ח"כ ינון מגל תהה בתגובה כיצד מתיישבת ההומניטריות של המשט עם דחיית ההצעה הישראלית להעביר לרצועה את הציוד שעליו באופן מסודר. "אם זה משט הומניטרי, אז מדינת ישראל מציעה להביא את הסחורה והיא תכניס אותה לעזה. מדובר פה במשט מחאה", הוסיף מגל ותהה: "איפה המשט לסוריה?".

ח"כ עטר: אין שום דבר הומניטרי במשט

גם בשמאל תקפו את חברי הכנסת הערבים על עמדתם. ח"כ דני עטר מהמחנה הציוני הבהיר כי הוא רואה במשט "חלק מהניסיון לפגוע בלגיטימיות של מדינת ישראל". עטר הבהיר כי "אני עושה הפרדה ברורה בין האזרחים החיים ברצועת עזה ובין אלו ששולטים בהם. לכולם ברור שאין פה שום דבר הומניטרי במשט הזה".

מי שהביא גוון שונה לדיון בוועדה הוא ח"כ מיקי זוהר ששאל את חברי הכנסת הערבים: "מי תחם את זמן הכיבוש? מי אמר שרק משנת 67' נחשב כיבוש? אולי נדבר על לפני 3,000 שנה ואתם אלו שכבשתם את ארץ ישראל?".

"הארץ הזו שלי והקב"ה נתן לי אותה", אמר זוהר, "יש לי נתונים היסטוריים ומדעיים על הזכות שלנו על האדמה הזו מלפני 3,500 שנה. אתם הערבים הכובשים ולא אנחנו". ח"כ נאוה בוקר מהליכוד הייתה החריפה ביותר והבהירה כי המעשה של גאטס חמור מאין כמוהו: "מדובר בבגידה במדינה. לא היה בשום מקום בעולם שחבר פרלמנט עסק בטרור נגד המדינה שלו".

הוועדה, כאמור, החליטה להעביר את הדיון בנושא לוועדת האתיקה, אבל לא הסתפקה בכך ודרשה גם להטיל סנקציות מטעם הכנסת על ח"כ גטאס בעקבות השתתפותו במשט.

משרד החוץ מנסה לגייס את מזכ"ל האו"ם

במקביל פנה מנכ"ל משרד החוץ דורי גולד למזכ"ל האו"ם באן קי-מון. גולד הזכיר לבאן שהוא עצמו קבע בעבר שהסגר על רצועת עזה הוא הדרך הנכונה ביותר למנוע כניסת נשק לאזור וחיזוק של ארגוני הטרור.

"ניסיון זה לאתגר את המצור הימי של ישראל על עזה, טומן בחובו השלכות מסוכנות. המטרה היחידה של המשט היא ליצור פרובוקציות שמהוות סיכון ביטחוני, והפרה של החוק הבינלאומי", הבהיר גולד למזכ"ל באן במכתב שהעתק ממנו הגיע לידי 'בשבע'.

גולד הבהיר כי ישראל אינה מתכוונת להישאר אדישה למשט, חרף האפשרות שתספוג ביקורת בזירה העולמית: "לממשלת ישראל יש חובה בסיסית להגן על אזרחיה, ולמנוע הגעה של נשק אל המחבלים בעזה. כל כלי שיט שינסה להיכנס לאזור הימי הסמוך לרצועת עזה, יפר את הסגר הימי. הרשויות בישראל ינקטו בכל האמצעים הדרושים כדי לאכוף את הסגר הימי, בהתאם לחוק הבינלאומי".

חבר הכנסת גטאס עצמו, הפנה את איומיו כלפי הממשלה. במכתב ששיגר לראש הממשלה ולשר הביטחון כתב: "אני קורא לכם להורות לכוחות הביטחון הישראליים להתרחק מהמשט ולתת לו להמשיך בדרכו. השתלטות על הספינות ומניעתן מלהגיע ליעד יסבכו את ישראל במשבר בינלאומי קשה נוסף, שאתה וממשלתך תישאו באחריות מלאה לתוצאותיו".

נתניהו אמר בתגובה כי מארגני המשט לוקים בצביעות חמורה. "אותם אנשים ששולחים משטים מתעלמים מהילדים הפלשתינים המטופלים בבתי חולים ישראליים ואומרים שצריך ללחוץ על ישראל למרות שהפלשתינים הם אלה שנמנעים ממשא ומתן".

ח"כ אביגדור ליברמן אמר בתגובה לפרסום המכתב כי "השתתפותו המתוכננת של ח"כ גטאס במשט היא הוכחה נוספת לכך שהרשימה המשותפת היא ספינת טרור אחת גדולה, שכל מהותה היא פגיעה במדינת ישראל ושימוש בדמוקרטיה הישראלית בניסיון להרוס אותה".

בתוך כך, גטאס ביקש בעקבות היעדרותו מהכנסת להתקזז עם נציג מהקואליציה, וח"כ יעקב מרגי הסכים לקיזוז בשל חתונת בנו. עם זאת כשגילה מרגי שגטאס נסע ליוון כדי לצאת משם למשט לעזה, הוא הודיע באופן מיידי לרשימה המשותפת כי הוא מבטל את הקיזוז. מרגי ציין כי הקיזוז מבוטל גם אם המשמעות היא שייאלץ לשוב לכנסת מיד לאחר החופה כדי להשתתף בהצבעות. דבר זה, יש לציין, לא קרה לבסוף.