תעודת כשרות מזוייפת
תעודת כשרות מזוייפתהרבנות הראשית לישראל

האם היום יצוין העימות הראשון בין מרכיבי הקואליציה על רקע יחסי דת ומדינה?

אם לא יהיה שינוי של הרגע האחרון, היום תעלה הצעת חוק הונאה בכשרות לדיון בוועדת השרים לחקיקה, כחלק בלתי נפרד מההסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד ליהדות התורה.

על הצעת החוק חתומים חברי כנסת מיהדות התורה, מש"ס, מהליכוד, מהבית היהודי ואפילו מישראל ביתנו. הסיעה שנעדרת יצוג בהצעת החוק היא סיעת 'כולנו' שחברים בה מתנגדים בנחרצות להצעת החוק.

חוק איסור הונאה בכשרות בא לעולם לאחר שקבוצת בעלי עסקים בירושלים החלו להצהיר על עצמם כבתי עסק כשרים בשעה שאין בידם תעודת הכשר של הרבנות הראשית או של רב מקומי או צבאי.

הגוף שהפיח חיים ביוזמה הזו הוא תנועת 'ירושלמים' בראשה עמדה בשעתו רחל עזריה, אז חברת מועצת העיר ירושלים וכיום חברת כנסת מטעם סיעת 'כולנו'.  

בימים אלו נדרש בית המשפט העליון להכריע בעתירת בתי העסק הדורשים ממנו לעשות שימוש בפרשנות החוק הקיים באופן שאינו שולל מהם להציג בכתב שבתי האוכל שבבעלותם כשרים, אף אם אין בידם תעודת הכשר של הרבנות הראשית. את הפרצה הזו בדיוק מבקשים מגישי הצעת החוק למנוע תוך חקיקת תיקון שיסתום את הגולל על המאמצים להעניק פרשנויות מסולפות לחוק הונאה בכשרות.

עד כמה מעורבותה של ח"כ עזריה מקרינה על יו"ר סיעתה משה כחלון, והאם אנו צפויים לעמוד מול הפולמוס הבא ביחסי דת ומדינה, נדע כנראה בשעות הקרובות.