משה יעלון
משה יעלוןצילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

שר הביטחון משה יעלון הבהיר היום (שני), כי הויכוח המרכזי כיום בין ארה"ב וישראל בסוגיה האיראנית, נוגע לראייה הכוללת של המצב.

"המחלוקת העיקרית היום היא האם איראן היא הבעיה או הפיתרון", אמר יעלון בתדרוך שקיים לכתבים המדיניים, ורמז לעמדה האמריקנית בסוגיה.

לשאלה האם ישראל כבר פועלת כדי לקבל פיצוי מהאמריקנים על הסכם עתידי ענה השר כי "שאלת היתרון האיכותי שלנו כמערכת ביטחון עלתה לפני ההסכם ותעלה אחריו. ברגע שייחתם ההסכם, ונסתכל על המשמעויות שלו, ועל כך שכתוצאה מההסכם האמריקנים מבטיחים חיזוק גם למדינות ערב, אני מניח שניכנס למשא ומתן על שמירת היתרון האיכותי שלנו".

לגבי ההסכם המתגבש עם איראן הבהיר יעלון שישראל מצויה בפרטים, ועל כן יודעת שמדובר בהסדר רע עבורה, והעריך כי הוא ייחתם במוקדם או במאוחר.

"ההסכם כולו רע. הוא נותן לגיטמציה למה שהיום לא לגיטימי - לאיראן להיות מדינת סף גרעינית. ברור לכולם שמה שהיא תרצה לקדם, היא תקדם. עם הניסיון הרע שיש לנו עם המשטר ההזה, בהסכם אין ערובה שאיראן בעשר השנים לא תרוץ לכיוון הפצצה".

יעלון הצהיר שביחס הפוך לרמת ההצהרות, בשנים האחרונות העמיק הקשר הבטחוני עם האמריקנים. "יש לנו ערוצים ישירים, פתוחים וכנים, בכל הרמות, מול הצבא, הפנגטון וקהילת המודיעין. עם כל הויכוחים, היחסים חזקים, עמוקים ומבוססים על אינטרסים משותפים וערכים. הם ודאי חשובים לנו וגם לארצות הברית. בתחום היחסים הבטחוניים, דווקא בשנים האחרונות היחסים העמיקו. אני לא מרגיש, לא מול מזכיר ההגנה הנוכחי, ולא מול קודמו, שום דבר למעט שיתוף פעולה מצויין. יש מחלוקות, הן צפות על פני השטח והן ילוו אותנו. בדברים שמסכימים מסכימים, כשחלוקים חלוקים, וכשאין מענה, אנחנו צריכים להיות ערוכים להגן על עצמנו בכוחות עצמנו וזה מה שאנחנו עושים".

בנוגע לנושא המדיני מול הפלסטינים, הביע יעלון פסימיות. "הנשיא אובאמה אמר לאחרונה שהוא לא רואה הסכם קבע בשנה הקרובה. נתניהו לפניו אמר שהוא אינו רואה הסכם קבע בקדנציה הזו, ואני אומר שאני לא רואה הסכם קבע בדורנו. לא משום שאנחנו לא רוצים, אלא משום שברור לנו שמי שמגדיר את עצמו מתון בצד הפלסטיני, טרק את הדלת בפני האמריקנים ובפנינו".

הוא הוסיף כי כל פיתרון חד צדדי, ייפגע במצב העדין ממילא. "אם מישהו חושב שייתן החלטה או לוח זמנים במועצת הביטחון, וזה ייתן פיתרון, אני אומר שזה לא עבד ולא יעבוד. צריך ליצור מצב שיהיה טוב לשני הצדדים".

שר הביטחון הכחיש שישראל מקיימת שיחות מכל סוג עם חמאס לגבי עתיד הרגיעה. "למדינת ישראל אין שום מגעים ישירים עם חמאס, ואין משא ומתן לא לתהדיה ולא לדברים אחרים. מה שיש זה תיאום לגבי סיוע האו"ם לצורכי השיקום לרצועת עזה, וגם זה נעשה בתיווך האו"ם או מול הרשות הפלסטינית".

יעלון הבהיר כי "לחמאס יש אינטרס להרגיז, לעצבן ולאתגר את אבו מאזן", ועל כן הוא מקדם פרסומים על מגעים מול ישראל.

בנושא התחדשות הירי מרצועת עזה הבהיר השר, כי חמאס הוא האחראי בשטח, אך לא יורה לעבר ישראל, והירי נובע מהעובדה ש"ארגונים, כמחאה נגד או כלחץ על חמאס, יורים עלינו. הם מזהים את האינטרס החמאסי לשמור על הפסקת האש, ומתאגרים אותם. באופן בסיסי, חמאס פועל, כמי שהאינטרס שלו לשמור את הפסקת האש. אנחנו מגיבים בתקיפות לכל ירי כזה".

השר הגיב לשחרורם של מספר בכירים פלסטינים בימים האחרונים מהכלא הישראלי, וציין כי מדובר במחווה בלבד. "אין משא ומתן על שחרור אסירים ואין שחרור כתופעה. אנחנו נמצאים בתקופת הרמדאן, ותמיד בתקופה הזו, אלו שמיצינו איתם את העניין, ואנחנו חושבים שאין לנו מה לעשות איתם, אנחנו משחררים אותם. אלו החלטות נקודתיות שנעשות ממכלול של שיקולים".

הוא התייחס גם לעצירת המשט לעזה והבהיר כי ""זו היתה פעולה מוצלחת. היתה השתלטות ולמעשה הספינה נגררת כרגע על ידי חיל הים לאשדוד ותגיע לשם בשעות הלילה. היא נגררת משום שצוות הספינה, תוך כדי ההשתלטות שהיתה, חיבל במנוע. על הספינה, כמובן, לא היה סיוע הומניטרי לרצועת עזה, ולכן ברור שזו פרובוקציה כדי לעשות דה לגיטימציה למדינת ישראל".

לגבי הטענה כי ישראל "פוגעת" במשא ומתן כשהיא בונה מעבר לקו הירוק אמר שר הביטחון כי "בשתי הממשלות האחרונות יושמו ההבנות שהושגו בין הנשיא בוש לראש הממשלה המנוח שרון, ביחס לזה שאנחנו לא בונים יישובים חדשים אבל מפתחים את הקיימים. אי אפשר להקפיא את החיים ביהודה ושומרון".

יעלון הוסיף, "אני מכיר את הטענות הללו, הן באות מתוכנו. אם פניהם של הפלסטינים לשלום, איך אתם מקבלים את הטיעון שהשטח צריך להיות נקי מיהודים? כשמדברים על שלום זה אומר שחיים ביחד. בשביל השלום צריך לעקור אנשים מביתם? צריך להרוס? אם מדברים על דו קיום ופיוס, האם זו הדרך? לכן השאלה הזו, היא שאלה לדיון בעתיד. כמו שלערבים מותר לחיות בגליל גם יהודים יכולים לחיות במקום שלהם. גם תל אביב זו התנחלות".

יעלון התייחס גם לאירועים בגבול הצפוני וציין כי בעניין הדרוזי ישראל מגלה רגישות יתירה. "זה לא סוד, שהכפרים הקרובים לגדר ברמת הגולן זוכים לסיוע הומניטרי שלנו. מהרגע שהם נתקלו בבעיה, ונזקקו לסיוע רפואי, אנחנו סייענו להם בשני תנאים: האחד אתם לא מאפשרים לארגוני הטרור בדגש על האיסלאם הקיצוני להתקרב לגדר, והשני הוא שאתם לא פוגעים בדרוזים".

יעלון הוסיף כי בעקבות שתי התקריות של תקיפת אמבולנסים ובהם פצועים סורים, "אנחנו מקווים שהאיזון לא יופר".

השר התייחס גם לסוגיית הגז ואמר כי לדעתו על כלל השרים להצביע בנושא היום בכנסת, וכי אין מניעה שיעשו זאת.