קאדי פרופסור האוניברסיטה העברית
קאדי פרופסור האוניברסיטה העבריתפלאש 90

הנהלת האוניברסיטה העברית בירושלים תזמן 83 עובדי סגל זוטר לשימוע לפני פיטורים, על רקע עיצומי העובדים שמוחים על כוונה לפטר עשרות מרצים.

עוד הודיעה ההנהלה כי תמנע מלשלם שכר לעובדים שובתים.

חברי ארגון מו"ח (מורים וחוקרים) פנו הערב פעם נוספת לנשיא האוניברסיטה, פרופ' בן ששון ודרשו כי יתערב מידית ויפעל לפתרון המשבר.

המכתב המלא

אנו חברי ארגון מו"ח פונים אליך כאיש מדעי הרוח וכמי שעומד בראש האוניברסיטה העברית לפעול מידית לסיום הסכסוך תוך הבהרת תכניתה של האוניברסיטה לשיקום והתחדשות מדעי הרוח.

עלינו לציין כי קיבלנו באמון מלא את אמירתה של האוניברסיטה כי השנה הקיצוצים ברוח אינם נובעים מקיצוץ תקציבי אלא משיקולים אקדמיים בלבד.

קיבלנו גם באמון מלא את הצגת תכנית ההתחדשות בתכנית אמירים, שכידוע היא תכנית הדגל של הפקולטה למדעי הרוח, כתכנית הראשונה לתכניות ההתחדשות הבאות על בסיס אקדמי הוטל עליה להוות חלוצת "תכנית ההתחדשות" בפקולטה.

כל השותפים במשא ומתן בעניין הפיטורין במדעי הרוח ידעו, כי תכנית התחדשות בתוכנית אמירים הינה הבסיס לכתיבת טיוטת ההסכם המתגבש לפתרון המשבר בפקולטה.

לחרדתנו התברר, כי תכנית ההתחדשות אינה סגורה ומוסכמת והמשבר שפרץ עם הסטודנטים בתכנית, חברי הסגל הזוטר ואף טענות מספר חברי סגל בכיר בתכנית - תהליך שאינו קשור בשום דרך ובשום צורה למו"ח, חשפו אמת אחרת. הודעת האוניברסיטה על קיצוץ אקדמי בלבד הינה כוזבת ומטעה, כך עולה מדבריה של ראשת התכנית כפי שתועדו השבוע בישיבה.

משהתברר, כי התמונה שהוצגה בפנינו אינה נכונה ומלאה החליט הועד בישיבה ביום שישי האחרון להשהות את החתימה על ההסכם שכולו מתבסס על מסד תכנית אמירים - משקרס המסד נפלו גם הטפחות!

בניגוד לנטען על ידי האוניברסיטה בעוד שטרם יבשה הדיו על ניסוח מסמכים שאמורים היו להביא לסיום השביתה, מסמכים שנוסחם ותוכנם היה כפוף לאישור ועד הארגון עובדה אשר הרקטור נמנע מלהביא בפניכם, התברר לארגון באקראי כי האוניברסיטה חרף מצגים שהציגה במהלך המו"מ לגבי מדעי הרוח אינה מתכוננת לקיים התחייבויותיה ומאחורי הצהרתה מסתתרת כונה לגרום לפיטורי חברי ארגון הסגל הזוטר במספרים גבוהים בהרבה מאלה שצוינו על ידה עד כה. ויש להניח כי יש כוונה לישם פיטורין על בסיס תוכניות התחדשות גם בפקולטות אחרות כאשר המטרה האמתית היא חיסול הסגל הזוטר בשל טענת האוניברסיטה כי עלותו יקרה. זאת גם כאשר במקביל החלו דיונים בהיבט של משא ומתן להסכם קיבוצי ארצי באוניברסיטאות בו הדרישה תהייה בין היתר עדכון שכר לחברי מו"ח והסגלים הזוטרים.

לא ניתן להשלים עם התנהלות שכזו של באוניברסיטה התנהלות הרחוקה מלהיות בתום לב והארגון הציע לאוניברסיטה לשוב לשולחן המו״מ בידיים נקיות ובאופן שקוף אלא שהאוניברסיטה החליטה לפוצץ המהלך תוך שהיא מציגה מצג שווא באופן שאינו תואם את התנהלותה האמתית, התנהלות של הסתרת האמת במכוון. ציבור חברי הארגון לא ייתן ידו לחיסול העבודה המאורגנת ולהחזרת הסגל הזוטר עשרות שנים לאחור.

אנו שבים וקוראים לך כנשיא האוניברסיטה להתערב מידית בסכסוך, להביא את כל הצדדים חזרה אל שולחן הדיונים. בידך ובסמכותך להיכנס לעובי הקורה ולבחון את טענות הסגל להציג ולהבהיר את הנעשה בתכנית אמירים כמסד שעליו מתבסס כל מתווה ההבנות לסכסוך במדעי הרוח, במטרה למצוא פתרון ולסיים את הסכסוך עם האוניברסיטה ולא לנקוט בצעדים חד צדדיים ובאיומים שכל כולם מהווים גם פגיעה בהתארגנות וניסיון כוחני לשבור שביתה.