אוסקר גרונינג בבית משפט.
אוסקר גרונינג בבית משפט.צילום: רויטרס

מערך התביעה במשפטו של אוסקר גרונינג, הקשיש בן 94 שנאשם כי שימש כרואה החשבון של אושוויץ, דרש היום (שלישי) לגזור עליו שלוש שנות מאסר וחצי בשל חלקו ברצח מאות אלפי יהודים בשנות השואה.

מספר שבועות לאחר שהחל המשפט, הודה גרונינג לראשונה בכתב האישום נגדו, הקובע כי הוא סייע לרציחתם של 300 אלף יהודים.

לדבריו של גרונינג, הוא אכן לקח חלק במיון הכספים וחפצי הערך שנלקחו מהאסירים היהודים באושוויץ, זמן קצר לפני שחלקם הגדול נשלחו אל תאי הגזים. עם זאת, הוא כפר באשמה כי סייע לרציחתם של 300 אלף יהודים וטען כי תפקידו הסתכם במיון השלל שנלקח מהאסירים בלבד.

גרונינג אמר לשופטים כי הוא נאלץ לבצע את התפקיד מאחר ואלו היו הפקודות שקיבל ממפקדי המחנה. "האירועים של אושוויץ, הרצח ההמוני שבוצע המחנה, היו ידועים לי. עם זאת, רבים מהפרטים ששמעתי כאן לא היו ידועים לי לפני כן. הייתה בתוכי תחושת הכחשה עצמית שעד היום אינני מצליח להסביר אותה. אולי זו הייתה הדרך בה הורגלנו פשוט לציית לפקודות, מה שלא אפשר לי להתנגד להן", אמר גרונינג. 

הוא גם סיפר כי העדויות ששמע במהלך המשפט מניצולי שואה ובני משפחותיהם, הביאו אותו להודות באשמה.

הודאתו של גרונינג באה לאחר עדותה של איירין וייס, 84, מורה מארה"ב שאיבדה כמעט את כל משפחתה באושוויץ. וייס סיפרה לשופטים כי הוריה, ארבעת אחיה ועוד מספר בני דודים נלקחו לתאי הגזים במחנה. היא הפנתה את מבטה כלפי גרונינג ואמרה כי "הוא אומר כי אינו עבריין, אלא רק בורג קטן במערכת שביצע פקודות. אבל אם הוא היה יושב כאן היום לבוש מדי אס.אס, הייתי רועדת מפחד וכל הזוועות שחוויתי כילדה בת 13 היו חוזרים אליי. האיש הזה סימל את המקום הנמוך ביותר אליו האנושות יכולה להגיע".

המשפט אמור להימשך בשבועות הקרובים וגזר הדין אמור להינתן בסוף החודש.