עליזה לביא
עליזה לביאפלאש 90

מליאת הכנסת דחתה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת חוק ברית הזוגיות האזרחית של חברת הכנסת עליזה לביא וקבוצת חברי הכנסת.

בהצעת החוק מוצע לקבוע כי בני זוג שמתקיימים בהם מספר תנאים הקבועים בהצעה יוכלו לקבל מעמד רשמי במסגרת ברית הזוגיות. כן מוצע למנות רשם זוגיות, להקים מרשם זוגיות ולקבוע נהלים לניהול המרשם ולעבודת הרשם, לרבות לעניין רישום זוגיות, מחיקה מהמרשם ומהפנייה לבית המשפט לענייני משפחה.

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "כיום, במדינת ישראל, הדרך היחידה ליצור מסגרת משפחתית מוכרת על פי חוק היא בהתאם לדין הדתי, בהתאמה לדתם של בני הזוג. מציאות זו פוגעת פגיעה קשה הזכויות היסוד של האדם ומונעת מזוגות רבים את האפשרות למסד חיי משפחה במסגרת משפטית-אזרחית מוכרת על פי חוק. זוגות אלה, אשר אינם מעוניינים או יכולים למסד את חיי משפחתם באופן דתי, מוצאים את עצמם ללא חלופה אזרחית שכן זו אינה מוכרת על-פי חוק במדינת ישראל. יתרה מכך, זוגות אלה נאלצים לשאת בהוצאות כלכליות כבדות הכרוכות בנישואים מחוץ למדינה ואף מאבדים את החוויה היסודית של מיסוד הזוגיות שלהם במדינה שבה הם חיים, בשפתם, בתרבותם ובלוויית משפחתם וחבריהם".

עוד נכתב כי "מטרתה של הצעת חוק ברית הזוגיות האזרחית היא לאפשר לכל מי שחפץ בכך לקיים חיי משפחה במסגרת משפטית-אזרחית מוכרת על פי חוק. הצעת החוק יוצרת מוסד משפטי-אזרחי חדש במדינת ישראל אשר יתקיים לצד מוסד הנישואין, בלי לפגוע במעמדם או באופיים של הנישואין והגירושין הדתיים".

ח"כ לביא אמרה כי "אין זו מקריות שההצעה הזו עלתה לוועדת שרים ביום ראשון, יום שחור שבו נשבר אמון בין ממשלה לציבור. שימוש ציני ומנוכר בבירוקרטיה הדתית והפיכתה לאתנן פוליטי. מכירת חיסול שפוגעת בחיי רבים. אין בברית הזוגיות התרסה נגד או מאבק בנישואים הלכתיים. היא אינה באה לפגוע במסורת היהודית או בסמכות הרבנות, אלא מבקשת להציע חלופה לזוגות המנועים מקשר נישואין באמצעות הרבנות, או לזוגות אשר אינם מעוניינים בכך. נסיבות פוליטיות בלתי ענייניות הן שהעניקו למיעוט את היכולת לכפות את רצונו על הרוב ולפגוע בזכויות אדם. אלא שנסיבות הן רק נסיבות, גם אם הן שוררות כבר עשרות שנים. וברגע שהנסיבות יחלפו, יחלוף מן הארץ גם העוול הזה, שאין בו לא הלכה, לא אמת, לא היגיון ולא צדק".

שרת המשפטים איילת שקד השיבה בשם הממשל כי "מתוך רצונם של סיעות הקואליציה ללמוד את הסוגיה לעומק, קבעה הממשלה לדחות את הדיון בהצעה ב45 יום. נוכח העובדה שההצעה עולה היום הממשלה מתנגדת".